رفتن به مطلب

تمامی فعالیت ها

این جریان به طور خودکار بروزرسانی می شود

  1. امروز
  2. مهمان

    ۱۹۹۸

    سلام حاجی آقا من یک شربت دارویی گرفتم حاوی ۱۱ درصد اتانول حواسم نبود استفاده کردم. حالا سوالم این است که با توجه به اینکه خوردن اتانول جایز نیست، فرق این اتانول با اتانول هایی که در مشروبات الکلی هست چیست؟ چون ما در روایات داریم هرکسی الکل بخوره برکت از نسلش میره... آیا از نسل من برکت رفت؟ آیا من شرب خمر کردم؟ خیلی حاجی آقا من نگرانم مقلد آقای سیستانی
  3. مهمان

    ۱۹۹۶

    در زمان قمر در عقرب چه کارهایی باید انجام دهیم و چه کارهایی نباید انجام دهیم؟
  4. مهمان

    ۱۹۹۵

    𝑻𝑯𝟏𝟒: سلام علیکم نماز ظهر و عصر چه زمانی قضا میگردند؟ آیا نماز وقت قضا شدن نماز ظهر با نماز عصر یکسان است؟ در خواندن نماز قضایی آیا واجب است که اول قضای نماز صبح به طور مثال خوانده شود سپس ظهر و عصر یا فرقی ندارد کدام اول خوانده شود؟ در نماز های قضا آیا مثل نماز های یومیه باید حمد و سوره در نماز های قضای صبح و مغرب و اعضا بلند خوانده شود؟؟ شیوه نیت چندین نماز قضا چگونه است آیا اگر برای هر نماز هر بار بعد از اقامه نیت جداگانه نماییم اشکال دارد؟؟
  5. دیروز
  6. مهمان

    عاشق شدن

    اینکه دختر عاشق دختر بشود حرام است؟
  7. محمود موحدی فر

    ۱۹۹۰

    سلام علیکم اگر پوست‌های مختصر لب و جاهای دیگر بدن را بکنند چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است و مطلقا جایی را نجس نمی کند.
  8. محمود موحدی فر

    ۱۹۶۸

    سلام علیکم ۱_درمورد سوال موارد استفاده متعدد است مثلا از کتاب چاب شده برای مطالعه استفاده کند. نکته: باید توجه داشت اگر قانونی در این زمینه است رعایت شود ۲_استفاده جایز است.
  9. محمود موحدی فر

    ۱۹۹۳

    سلام علیکم در مورد سوال 1_خمس دارد. ۲_اگر با درامد بین سال تهیه شده و مورد نیاز است خمس ندارد.
  10. مهمان

    ۱۹۹۳

    اگر کسی ۱۰۰۰۰افغانی من باب خریدی متوری که برای زندگیش لازم است ذخیره کند وسر سال از ان بگذرت ومتور را خریداری نتواند له هر دلیلی ایا خمس تعلق میگیرد یا خیر ۲متوری دارم لازمه زندگی است لازمه خمسش را بدهم یا خیر.
  11. مهمان

    تلفظ ض

    سلام بعضی از کارشناسان تجوید می‌گویند تلفظ حرف (ض) در نماز که از تماس کناره زبان با دندانهای آسیا میباشد اما می‌توان شبیه حرف( دال) که با تماس جلوی زبان با دندان‌های جلو صورت می‌گیرد تلفظ کرد آیا از نظر آقای سیستانی صحیح است؟
  12. محمدآبادی

    ۱۹۷۵

    سلام علیکم ۱. منظور از شهریه تملیکی این است که مرجع تقلید صرفاً واسطه انتقال وجوهات به موارد صرف آن نیست؛ بلکه وجوهات را تملیک کرده، سپس در مصارف وجوهات آن را هزینه می‌کند. ۲. اگر آن اجناس در مسیر مئونه مصرف شده به آن خمس تعلق نمی‌گیرد، در غیر این صورت سر سال خمسی‌اش به آن اجناس خمس تعلق می‌گیرد.
  13. مهمان

    ۱۹۹۰

    سلام وقتتون بخیر ببخشید یه سوال داشتم دستم به جایی خورد و انگشتم پوست پوست شد منم اون پوست رو کندم و دستمو شستم بعدش دستمو که خیس بود به لباسایی که روی طناب توی حیاط آویزون بود زدم بعدش دیدم کف دستم هم یه مقدار پوست هست و دست کشیدم روش دیدم پوست افتاد و شستم دستمو آیا این پوست نجس بوده و لباسا رو نجس کرده؟
  14. محسن زاده

    ۱۹۸۶

    سلام علیکم و رحمةالله برای پرداخت رد مظالم باید از مجتهدین کسب اجازه کرد ولو آن مجتهد، مرجع تقلیدِ انسان نباشد، کسب اجازه( ولو تلفنی) از نمایندگان ایشان کافی است پاسخ بخش دوم این است که اگر ایشان بقدری ناتوان هستند که روزه گرفتن برایشان غیرممکن است، قضا و کفاره (فدیه) ندارد اما اگر با روزه گرفتن به سختی می‌افتند روزه برایشان واجب نیست و قضا هم ندارد ولی بر فرد واجب است برای هر روز یک مد طعام (۷۵۰ گرم تقریباً) از اقلامی مانند نان، آرد ، ماکارونی و... به فقیر بدهد شایان ذکر است بر شما که فرزند هستید چیزی واجب نیست اما اگر وکالت بدهند و شما بپردازید ذمه ایشان بریء می‌شود
  15. موسوی

    ۱۹۷۶

    سلام علیکم ۱. خیر اشکال ندارد. ۲. دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کنید و پیشانی را بنا بر احتیاط لازم بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارید، و گفتن ذکر در سجده واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در آن ذکر بگویید، و بهتر آن است که بگویید، «بِسْمِ الله وَبِالله، السَّلامُ عَلَیک اَیهَا النَّبِی وَرَحْمَةُ الله وَبَرَکاتُهُ» بعد باید بنشینید و دوباره به سجده روید، و ذکری را که گفته شد بگویید و بنشینید، و بعد از تشهد بگویید: «السَّلامُ عَلَیکمْ» و بهتر این است که «وَرَحْمَةُ الله وَبَرکاتُهُ» را هم اضافه نمایید. ۳. اگر از شرکت کنندگان پولی بابت جایزه، دریافت نکنند اشکالی ندارد. موفق باشید
  16. محمدآبادی

    ۱۹۷۴

    سلام علیکم فروشنده می‌تواند هنگام معامله شرط کند که اگر تا فلان زمان مبلغ را برگرداندم، بتوانم معامله را فسخ کرده و کالا را پس بگیرم. از این نحوه معامله به بیع شرط تعبیر می‌شود.
  17. محمدآبادی

    ۱۹۷۱

    سلام علیکم اگر عرف آن را «الله» به‌حساب آورد، حکم اسماء متبرک را دارد و باید احترام آن رعایت شود.
  18. شوندی

    ۱۹۸۸

    سلام علیکم اجاره عقد است پس از بستن عقد اجاره اگر شرطی نداشته باشد یک طرفه نمی‌تواند قبل از مهلت اجاره اجاره را به هم بزند و باید ۵ سال را صبر کند و یا با رضایت طرفین اجاره راه فسخ کنند یا شرطی باشد که مستاجر خلاف آن عمل کرده باشد. والله العالم
  19. مهمان

    ۱۹۸۸

    سلام علیکم یک نفر زمین های زراعتی خودرا به مدت پنج سال ودر هرسال به مبلغ 5000 افغانی اجاره می‌دهد واجاره خط پنج ساله هم نوشته میشود. سوال آیا مالک درسال سوم حق برهم زدن اجاره رادارد درحالیکه اجاره گیرنده پیش ازمدت قبول ندارد.
  20. مهمان

    ۱۹۶۸

    منظور از استفاده چیست؟ جایز است یا نیست؟ فوری
  21. مهمان

    ۱۹۸۷

    السلام علیکم دخترم متولد ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ است امسال ۲۰ روز روزه گرفت اما بخاطر ضعف میاورد من گفتم دیگه روزه نگیره آیا کفاره داره اگه داره هر روز چقدر میشه
  22. مهمان

    ۱۹۸۶

    السلام علیکم خوب هستید ان شاءالله چگونه میتوانم از مرجع تقلید آیت الله سیستانی اجازه رد مظالم بگیرم آیا بدون اجازه میشه رد مظالم را اجرا کنم ممنون یک سوال دیگه من برای پدر و مادرم که الحمدلله شکر خدا زنده هستند ولی از روی ناتوانی نمی توانند روزه بگیرند سالی چقدر کفاره پرداخت کنم چی باید باشه مثلا پول باشه یا مواد خوراکی و به چه کسی میتوانم بدهم
  23. مهمان

    غنا

    باعرض سلام وادب واحترام خدمت کارشناسان عزیز وگرامی،لطفا به این سوال بنده پاسخ بدین تا از بلاتکلیفی دربیام بنده تا حالا چندین بار با دفاتر مختلف آقای سیستانی و مرجع فالاعلم تماس گرفتم ولی تقریبا جواب کارشناسان مغایر باهم بوده و جواب مشترکی دریافت نکردم!جسارت و بی ادبی بنده رو ببخشید ولی بنده تا حالا از هیچ کارشناسی جواب مستدل وقانع کننده دریافت نکردم و با توجه به خبرویت کارشناسان این مرکز سوالم رو از شما پرسیدم،بنده عاجزانه خواهش میکنم به این سوالات بنده جواب قانع کننده ای بدین تا هم خودم از بلاتکلیفی دربیام و هم دیگران رو از بلاتکلیفی دربیارم. در رساله جامع جلد دوم نوشته شده که: مسأله 396. «غنا» حرام می‌باشد[1] و آن عبارت است از سخنان لهوی - چه شعر، چه نثر- که با سبک‌ها و لحن‌ها و آوازهای مرسوم و معمول نزد اهل لهو خوانده می‌شود و فرقی بین غنای شاد و غنای غم‌انگیز و محزون نمی‌باشد و همین طور فرقی بین آواز غنایی زن و مرد، بین تک‌خوانی و جمع‌خوانی، خواندن با استفاده از دستگاه صوت و غیر آن نیست. شایان ذکر است، معیار تشخیص این موضوع (کدام آواز عرفاً مناسب با مجالس لهو است و کدام آواز مناسب نیست یا کدام سبک خواندن عرفاً در نزد اهل لهو مرسوم است و کدام سبک مرسوم نیست)، به‌ عهدۀ شخص‌ مکلّف می‌باشد و مکلّف می‌تواند با مراجعه به عرف مردم، بسیاری از موارد آن‌ را تشخیص دهد. مسأله 397. صداهایی که محتوا و متن غیر لهوی دارد، ولی سبک خواندن آن مناسب با مجالس لهو است، دو صورت دارد: الف. آن محتـوا قرآن، دعا و ذکــر باشــد؛ خواندن آن با لحــن‌ غنایــی، ‌حرام ‌اســت. ب. سایر سخنان (غیر قرآن، دعا و ذکر) باشد که با سبک ‌لهوی و لحن غنایی خوانده می‌شود، چه شعر باشد و چه نثر مثل قصیده، غزل اسلامی، مدیحه و مرثیه، کلمات حکمت‌آمیز و مانند آن؛ چنین خواندنی بنابر احتیاط‌ واجب، جایز نیست. بنابراین، صدایی که محتوا و متن باطلی ندارد و سبک خواندن آن هم لهوی نیست، اشکال ندارد. مسأله 402. به‌طور کلّی برای ‌آنکه گوش دادن به صدایی ‌جایز باشد - همان طور که از مسائل قبل استفاده شد - رعایت چند نکته لازم است: الف. آواز خوانده شده، غنایی ‌نباشد. ب. موسیقی ‌و آهنگ آن، مناسب با مجالس لهو نباشد. ج. محتوای ‌خواندن خواننده، مطالب منفی ‌و خلاف شرع، مثل دعوت به کفر و بی ‌دینی، فحشاء و ابتذال نباشد. د. برای ‌مردان، آوازخوانی ‌زن که با نازک و لطیف کردن صدا همراه است نباشد. ۱.با توجه به مطالب بالا برای اینکه آوازی مصداق غنا باشد باید هم مطالب لهوی باشد و هم با لحن هاوسبک های مرسوم در نزد لهو خوانده بشود یا وجود هر یک از این شرایط کافی است تا مصداق غنا باشد؟ ۲.از نظر آقای سیستانی منظور از سخنان لهوی چیست که جواب کارشناسان دینی در این مورد همیشه سلیقه ای و متناقض با یکدیگر میباشد و باعث تحیر وسرگردانی مکلف میشود؟ ۳.با توجه به مساله۳۹۷ که مصداق سخنان غیر لهوی را قران،دعا،ذکر،قصیده وغزل اسلامی،مدیحه ومرثیه،کلمات حکمت آمیز معرفی کرده آیا گوش دادن به آهنگ هایی به جز مضامین ذکر شده از جمله عشق های دنیوی،وطن،آزادی واسارت که تقریبا شامل بیش از۹۰درصد آهنگ های پخش شده از رادیو و تلویزیون میشود مصداق غنا وحرام است؟ ۴.با توجه به مساله۴۰۲ بند ج که گفته شده اگر محتوای خواندن،مطالب منفی وخلاف شرع مثل دعوت به کفر و بی دینی،فحشا وابتذال نباشد آیا میتوان از این جمله نتیجه گرفت که سخنان لهوی فقط شامل این موارد میشود و مطالب عاشقانه،وطن،آزادی واسارت مصداق سخنان لهوی نمیباشد؟ باتشکرفراوان🙏🙏
  24. هفته گذشته
  25. مصدق

    ۱۹۸۱

    سلام علیکم چنانچه بین مأموم با امام یا با مأمومی که واسطه اتصال می‌باشد، بیشتر از یک قدم بزرگ فاصله شود، جماعت آن مأموم بنابر احتیاط واجب، تبدیل به نماز فرادی می‌شود، هر چند واسطهٔ اتصال، نماز دیگری را اقتدا کند. لذا شخص مسافر یا در انتهای صف یا در گوشه‌ای قرار بگیرد تا لطمه‌ای به نماز جماعت دیگران وارد نشود. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: mesb.ir/j1-1912 موفق باشید
  26. مصدق

    ۱۹۷۰

    سلام علیکم چنانچه خون بیرون آمده از لای دندان، در آب دهان مستهلک و از بین رفته شده باشد، دیگر پرهیز از آب دهان لازم نیست، و پاک می‌باشد. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر: https://mesb.ir/j1-243 موفق باشید
  27. محمود موحدی فر

    ۱۹۷۳

    سلام علیکم صرف ریختن منی مرد روی بدن زن جنابت صادق نیست. به دو چیز انسان جنب می‌شود: اوّل: نزدیکی. دوّم: بیرون آمدن منی، در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار. رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت‌انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به‌اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، در صورتی که با خانم نزدیکی با دخول صورت بگیرد و به هم محرم نباشند حکم زنا را دارد.
  28. محمود موحدی فر

    ۱۹۷۸

    سلام علیکم از وقتی که اولین جزء بچه از شکم مادر بیرون می‏آید، خونی که زن در فاصله ده روز می‌بیند خون نفاس است، به‌شرط آنها خون زایمان بر آن صدق کند. و زن را در حال نفاس «نفساء» می‌گویند. حیض، خونی است که غالباً در هر ماه چند روزی از رحم زن‌ها خارج می‌شود، و زن را در موقع دیدن خون حیض «حائض» می‏گویند. این دو خون هر دو نجس است و خانم در هر دو زمان معذور است. و در هر دو حالت بعضی کارها حرام است مثلا دست زدن به خط قرآن ؛ خواندن آیاتی که سجده واجب دارد؛نزدیکی با خانم و.... در هر دو حالت طلاق دادن زن صحیح نیست مگر در چند موردیکه استثنا است.
  1. نمایش فعالیت های بیشتر
×
×
  • اضافه کردن...