رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      224

    • تعداد ارسال ها

      1,662


  2. موسوی

    موسوی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      171

    • تعداد ارسال ها

      639


  3. سجادی

    سجادی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      151

    • تعداد ارسال ها

      63


  4. آرین منش

    آرین منش

    کارشناسان قدیم


    • امتیاز

      139

    • تعداد ارسال ها

      43


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان چهارشنبه, 30 مهر 1399 در همه بخش ها

  1. سلام علیکم وضو و غسل شرط واقعی برای نماز میباشد و در صورتی که انسان بفمهمد وضویی که انجام داده باطل بوده ، باید نمازهایی که با آن وضو خوانده را دوباره بخواند.
    13 امتیاز
  2. سلام علیکم در صورتی که انسان از کسی طلب دارد و بدهکار قادر به پرداخت بدهی نمیباشد ، وظیفه انسان صبر کردن است. اما اگر بدهکار میتواند بدهی را پرداخت کند ولی کوتاهی میکند میتوان خود یا توسط حاکم شرع او را به پرداخت بدهی مجبور نمود.
    13 امتیاز
  3. سلام علیکم اگه تقلید صدا و حرکات شخصی باعث غیبت یا ایذاء مومن شود حرام است و باید توبه کرد و چون این گناهان حق الله است نیاز به حلالیت طلبیدن از شخص نیست. مگر اینکه این عمل باعث توهین و هتک حرمت شخص شده باشد و با حلالیت طلبیدن جبران این توهین هتک میشود ، بنابر احتیاط واجب، لازم است در صورتی که مفسده نداشته باشد از او حلالیت طلبید.
    13 امتیاز
  4. سلام علیکم مقداری از دوطرف پیشانی که مو رویده است جزء صورت حساب نمیشود و نیاز به شستن نیست.
    11 امتیاز
  5. سلام علیکم بله فردا شنبه ۲۲ خرداد اول ماه ذی القعده هست.
    11 امتیاز
  6. سلام علیکم . مساله اینست که اگر کسی مثلا اندازه صد هزار تومان پول خالص شده و مخمس دارد و تاسال بعد ، این پول را یا بخشی از آنرا در موونه خرج میکند ، میتواند از درآمد اضافی سال بعد کسر کند وخمس الباقی را بدهد .مثلا اگر سال بعد ۲۰۰ هزار دارد میتواند آن پول خالص شده ی سال قبل را هر چقدر که باشد ، از این ۲۰۰ تومن کسر کند( که در فرض مثال ۱۰۰ تومان خالص بود ) وخمس الباقی را که ۱۰۰ تومن دیگه هست پرداخت کند ، یعنی ۲۰ تومان و الباقی خالص شده میشود ۸۰ تومان که با خالص سال قبل مجموعا میشود ۱۸۰ تومان . وبه همین منوال سوالهای بعد هم میتواند کسر کند . یعنی اگر سال بعد ۲۸۰ اضافه داشت ، ۱۸۰ تومان خالص سالهای قبل را از۲۸۰ کسر میکند ، خمس الباقی که میشود ۱۰۰ تومان را به مقدار ۲۰ تومان خمس میدهد و باقی مانده ی خالص با سالهای قبل میشود ۲۶۰ تومان . وهمینطور سالهای بعدی ... واین در مورد فرد شاغل است . وغیر شاغل برای هر درآمدی میتواند یک سال جدا قرار بدهد . والبته لازم به ذکر است که همیشه برای محاسبه ی فعلی ، باید حضوری تشریف بیاورید که کامل مسئله حساب معلوم شود .
    7 امتیاز
  7. سلام علیکم . در فرض سوال ، حکم معظم له همانست که اول نوشته شده ، یعنی قبل از برداشت و تصرف در آن پولها ، پرداخت خمس آن مبالغ واریزی واجب نیست . اما اگر برداشت کرده و در آن وجوه تصرف کرده و تا سال خمسی مصرف نشده است ، خمس آنها واجب است . ومحتمل است در جواب آخر ، فرض را بر تصرف و قبض گرفته باشند .
    6 امتیاز
  8. سلام علیکم . در هر دوصورت اگر این طلبه اطلاع کافی از مسائل خمس نداشته و یقین دارد که به خاطر جواب و حساب اشتباه او ، شخص پرداخت کننده ی خمس بیشتر از مقدار لازم ، خمس پرداخت کرده است ، ضامن آن زیاده خواهد بود . وباید آن زیاده را به صاحبانش برگرداند ویا به نماینده ی مرجع مربوطه ، رجوع کند وبا مصالحه ازین بدهی خارج شود .
    6 امتیاز
  9. سلام علیکم . اگر در بین نماز عشاء بفهمد نماز مغرب را نخوانده است، اگر وارد رکوع رکعت چهارم نشده ، میتواند نیتش را به مغرب برگرداند ونماز مغرب را تمام کند . واگر در حال خواندن مغرب هست و یادش میاید که نماز صبح را نخوانده ، اگر وارد رکوع رکعت سوم نشده میتواند نیتش را به صبح برگرداند،و نمازش را تمام کند . ودر هر دوصورت زمانی میتواند در نیتش عدول کند به نماز قبل که وقت آن نماز فعلی تنگ نباشد والا باید همان نماز فعلی را تمام کند .
    6 امتیاز
  10. سلام علیکم . طبق نظر آیت الله سیستانی اگر مبلغ اجاره به طور غیر متعارف پایین باشد ( اجاره محاباتی ) بنابر احتیاط واجب این اجاره صحیح نیست. اما با مراجعه به اعلم بعدی باید تحقیق کنید نظر اعلم بعدی چگونه است ، آیا متعارف بودن را شرط میدانند یا خیر .
    6 امتیاز
  11. سلام علیکم . ۱ . در سوال اول باید گفت اگر پدر زمین را به پسر بخشیده است و دراختیار او قرار داده است ، در فرض سوال شما ،اگر بر آن سال گذشته است به آن زمین وبه آن خانه ای که در آن ساخته شده هرچند ناتمام ، خمس تعلق میگیرد ( به مقدار ارزش فعلی زمین همراه با آن خانه و مصالح مصرف شده )وخود پسر باید آنرا حساب کند وپرداخت کند . واگر پدر به او نبخشیده وفقط در اختیارش گذاشته ، بعد فرا رسیدن سال خمسی پدر ، محاسبه ی خمس بر پدر واجب است . ۲ . ودر سوال دوم هم حکم همینست که گفته شد . ودر هر دو مورد برای محاسبه دقیق، باید حضوراً به دفتر مرجع خودتون مراجعه فرمایید.
    5 امتیاز
  12. سلام علیکم . جواب سوال فوق در رابطه با ضمانت چنین است که : اگرسپردن صاحب موتور به نگهبان به صورت امانت باشد که نگهبان هم قبول کرده باشد این امانت داری را ، حکم اینست که ؛اگر نگهبان کوتاهی در نگهداری موتور نداشته ،وباز موتور به سرقت رفته ، نگهبان ضامن نیست .اما اگر در نگهداری آن کوتاهی کرده ، ضامن است . واما اگر این سپردن به نحو امانت نبوده ویا نگهبان قبول امانت نکرده باشد ، ضمانتی وجود ندارد .
    5 امتیاز
  13. سلام علیکم . در مورد سوال اول ، در وقف باید صیغه ی وقف خوانده شود وبگوید (وقف کردم )ویا به نیت وقف آنرا به متولی مسجد بدهد .-وراه اثبات وقف به علم واطمینان از راه های عقلائی ویا شهادت شاهد ویا اقرار میباشد- واین تعبیر در سوال اگر معیّناً بدون نیت وقف باشد در حکم همان هدیه است .مگر اینکه مالک اول زنده باشد و اعلام کند که به نیت وقف بوده . در مورد سوال دوم ، باید از مالک اول کسب تکلیف شود.اگروقف نبوده و مالک اول، این تخلف را بخشید ، واسطه وظیفه ای ندارد . واگر درخواست جایگزین کرد ، واسطه موظف است جایگزین کند . واگر وقف بوده ضامن است به مثل یا قیمت آن علاوه بر اینکه دچار معصیت شده و باید استغفار کند .
    5 امتیاز
  14. سلام علیکم . قضای نمازهای واجب پدر با چند شرط بر پسر بزرگتر بنابر احتیاط ، واجب است واگر این شرایط نباشد اصلا واجب نیست . ۱. اینکه پدر نمازش را روی عذر ترک کرده باشد مثل فراموشی یا خواب ماندن .(پس اگر عمدا ترک کند ، بر پسر واجب نیست ) ۲. پدر در زمان حیاتش توانایی قضا را داشته باشد ( پس اگر نمیتوانسته قضا کند هرچند به صورت شرایط اضطراری مثل نشسته ویا خوابیده خواندن ، وباهمان ناتوانی فوت شده ، برپسر واجب نیست ) ۳ .پدر وصیت نکرده باشد به اجیر گرفتن . در غیر شرایط مذکور قضا واجب نیست . وهمچنین است قضای روزه ماه رمضان پدر با همین شرایط .و اگر بجای هرروز ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد ، دیگر قضا لازم نیست . ودر هر صورت اگر خودتون یا همسرتون همینطوری بخواهید، نماز یاروزه را بدون وجود شرایط فوق قضا کنید اشکالی ندارد .
    5 امتیاز
  15. سلام‌علیکم‌. دیدن آن اشکالی ندارد درصورتی که دیدن آن مشتمل بر حرامی مثل صحنه های مستهجن وغیر مشروع نباشد که احیانا موجب تحریک شهوت شود ویا ترس از افتادن در گناه باشد . وهمچنین نبایداز نظر اعتقادی موجب انحراف عقیده باشد .
    5 امتیاز
  16. سلام علیکم . این سوال را دردوبخش باید جواب داد . ۱؛ این نوع دریافت وجه از دیگران ولو به قصد خیر باشد ، نوعی فریب است و جایز نیست که بیش از حد نیاز ساختن مسجد از خیرین پول اضافی گرفت . واگر بیش از نیاز گرفته باید یا به صاحبانش برگرداند ویا با اجازه ی آنها برای نیازهای غیرفعلی وبعدی مسجد نگهدارد . ۲؛ اما آن خیّرینی که وجه را به قصد ساخت مسجد پرداخت کرده اند ، همه درثواب ساخت مسجد سهیم هستند و به نیت خود رسیده وانشاءالله خداوند متعال ازآنها قبول کند .
    5 امتیاز
  17. بسم الله الرحمن الرحیم گاهی برخی از اعضای بدن ما زخم شده یا می‌شکند و در نتیجه نمی‌توانیم به‌طور عادی وضو گرفته یا غسل کنیم! در این مواقع گاهی وظیفۀ ما تیمم و گاهی وضوی جبیره خواهد بود. جبیره چیست؟ باند، پارچه، مَرهَم، گچ، آتل و هرچیزی که به‌وسیله آن زخم یا دُمَل یا شکستگی را می‌بندند جبیره نام دارد. و همچنین آبله و تاول بر اثر سوختگی و نیز دوا و مرهمی که برای درمان درد و ورم و رگ‌به‌رگ شدن روی عضو قرار می‌گیرد، همه در حکم جبیره هستند. در ادامه حکم انواع جبیره برگرفته از منابع فقه فتوایی آیت‌الله العظمی سیستانی به‌شکل نموداری خدمت شما خوبان تقدیم می‌شود. تذکر: بخش‌هایی که داخل [قلاب] قرار دارد بنابر احتیاط واجب می‌باشد. حکم وضوی جبیره اگر جبیره تمام یا بیشتر اعضای وضو را فرا گرفته باشد، [باید بین وضوی جبیره و تیمم جمع کند]، یعنی لازم است علاوه بر وضوی جبیره، تیمم نیز انجام شود. اما اگر جبیره همه یا بعضِ یک عضو را گرفته باشد، حالات و احکام متفاوتی دارد: حکم جبیره‌ای که در گِردی صورت یا دست (از آرنج تا انگشتان) قرار دارد به صورت زیر است: اگر رساندن آب به زیر جبیره ممکن است، لکن وقت برای نماز تنگ است، وظیفه تیمم است. حکم جبیره‌ای که در یک‌چهارم جلوی سر یا روی پا قرار دارد این‌گونه است:
    5 امتیاز
  18. نمازگذار در رکعت سوم و چهارم میتواند حمد یا تسبیحات اربعه را به عنوان ذکر واجب بخواند و بعد از ذکر واجب میتواند بسم الله را به نیت مطلق ذکر بگوید.
    5 امتیاز
  19. بله ، در صورتی که معاملات صوری نباشد بطوری که بعد از معامله اول فروشنده مالک پول و خریدار مالک جنس شود و مختار در معامله دوم باشند .
    5 امتیاز
  20. گفتن نام حضرت حجت عج الله تعالی فرجه الشریف حرام نیست
    5 امتیاز
  21. سؤال: آیا جایز است کسی وصیت کند که بعد از مرگش اعضای او را اهداء کنند؟ جواب: اهدای عضو بعد از مرگ حقیقی از نظر پزشکی در حال حاضر بی فایده است و آنچه معمول است قطع عضو و اهدای آن بعد از مرگ مغزی است که این مرگ مغزی از جهت شرعی مرگ محسوب نمی شود و شخص، زنده بحساب می آید پس قطع عضو او حرام است و چنین وصیتی صحیح نیست
    4 امتیاز
  22. سؤال: بجهت نداشتن فرزند، بچه ای از بهزیستی گرفته ایم و آن را بعنوان فرزند خودمان معرفی کرده ایم، خواستم دستور شرع را در این خصوص بدانیم خصوصا مساله محرمیت و بحث ارث؟ جواب: سرپرستی کودک، مستحق اجر و پاداش فراوان است ولی با فرزند خواندگی نسبت و محرمیت و ارث حاصل نمی گردد و باید واقعیت را به طوری که بر روان او اثر نگذارد برای او بازگو نمود و شخصی که سرپرستی او را به عهده گرفته نباید نامش را در شناسنامه خود ثبت کند و اگر در شناسنامه ثبت شده باید آن را از شناسنامه پاک کند و چنانچه به جهت حرج یا ضرر نتواند باید حقیقت امر ثبت شود و بر آن شاهد بگیرد
    4 امتیاز
  23. سلام علیکم‌. اگر کسی بر انجام کاری یا ترک فعلی، به خدا قسم بخورد دیگر نباید قسمش را بشکند و در صورت شکستن قسم یعنی آن کار را انجام ندهد، معصیت کرده وکفاره شکستن قسم واجب میشود . باید اگر میتواند ۱۰ فقیر را اطعام کند یا بپوشاند واگر نتوانست ۳ روز متوالی روزه بگیرد . البته تحقق قسم و احکام آن در صورتی است که شرایط آن موجود باشد ومتعلق قسم امری باشد که شرعا رجحان دارد و یا مورد توجه عقلاء باشد .
    4 امتیاز
  24. سلام علیکم . در محاسبه ی خمس ابتدا سرمایه محاسبه میشود که اعم از داراییهای نقدی ، مال التجاره ، طلبهای قابل وصول و سرمایه های ثابت میباشد سپس بدهکاریهاییکه از ربح سال کسر میشود لحاظ میگردد. چناچه چیزی باقیماند ،متعلق خمس است . لازم به ذکر است که اینطور نیست تمام بدهی ها از ربح سال کسر شود بلکه برخی از بدهی هااز ربح سال کسر میشود ونکته قابل توجه اینکه برای محاسبه خمس مراجعه حضوری لازم است .
    4 امتیاز
  25. سلام علیکم . در فرض این سوال ،اگر شاگرد یقین دارد که صاحب اصلی ( زید )به فروش با این قیمت راضی نیست وعمرو را وکیل در فروش به قیمت معینی کرده ، باید به صاحب اصلی گزارش دهد وحق فروش بیشتر را ندارد . ونسبت به مالی که زیاد تر گرفته شده موظف است در اختیار صاحب اصلی بگذارد . واگر این امر ممکن نیست ،باید عمرو را نهی از منکر کند . ودر صورت عدم تاثیر ، کارش را عوض کند .
    4 امتیاز
  26. سلام علیکم صِرف احتمال ثبوت دیه هرچند قوی _ بدون مطالبه ی شخصی که مجروح شده وبدون دلیل بر اثبات آن _ موجب واجب شدن دیه نمیشود . واگر احتمال میدهد که ظلمی وجراحتی وارد کرده که حقی از دیگران برگردنش مانده ، میتواند احتیاطا مبلغی را به عنوان رد مظالم‌ از طرف آن مجروح ،پرداخت کند .
    4 امتیاز
  27. سلام علیکم در مورد سوال ،انتخاب این اسم مانعی ندارد . ودر مجموع نیکوست که برای فرزندان نام هایی انتخاب کنیم که روحیه عبودیت و بندگی را در آنها تقویت کند و انتخاب اسماء والقاب انبیاء واولیاء الهی مناسب تر است .
    4 امتیاز
  28. اون خط آخر که نوشتی به جهت ضرر و حرج نتواند منظور چیه؟ نتواند حقیقت را بازگو کند؟ یا نتواند از شناسنامه پاک کند؟ یا هردو؟
    4 امتیاز
  29. سلام علیکم‌. اگر میت درزمان حیاتش اهل خمس بوده ومیدانید که خمس آن ۵ میلیون را پرداخت نکرده ، خمس آن و سود متعلق به آنرا باید پرداخت کنند .درغیر اینصورت واجب نیست . ودرهرصورت مبلغ واریزی جهت یارانه برای وارثین خمس ندارد . لازم به ذکر است که برای محاسبات خمسی اگر حضوری تشریف بیاورید دفتر بهتر ودقیق تر خواهد بود چون مساله فرضهای مختلف دیگری هم دارد که حکم‌متفاوت میشود .
    4 امتیاز
  30. باعرض سلام . اقتناع درلغت به معنای قناعت وخرسندی به آنچه که هست که در اینجا کنایه از همان نگهداری است یعنی سکه ها را به عنوان یک پس انداز نگهداشته باشید ودنبال اکتساب وکسب تجارت نباشید .
    4 امتیاز
  31. سلام علیکم لطفا حتما به توصیه همکارم عمل نمایید!
    4 امتیاز
  32. سلام علیکم استفاده از این بسته ها اشکال شرعی ندارد. موفق باشید
    4 امتیاز
  33. سلام علیکم اصولا رهن، به معنایی که در حال حاضر مصطلح شده اشتباه است در فقه، «رهن» یا «گرو» به مالی گفته می شود که بدهکار نزد طلبکار می‌گذارد تا اگر طلب او را به موقع نداد، بتواند طلبش را از آن مال بردارد. مال رهنی در واقع نوعی ضمانت برای پرداخت بدهی است و گیرنده رهن در ابتدای امر حق تصرف در آن را ندارد. راه تصحیح این است که خانه به مبلغی اجاره شود، به شرطی که مبلغی به موجر قرض داده شود؛ یعنی اجاره‌ به شرط قرض، نه قرضِ به شرط اجاره یا به شرط تصرف در منزل، به عبارت دیگر، همان پولی که به عنوان رهن کامل بود، در ضمن اجاره به عنوان قرض داده می‌شود. وازآنجایی که حضرت آیت الله سیستانی در مورد این حکم احتیاط واجب دارند مقلدین ایشان می توانند بارعایت الأعلم فالأعلم به مرجع دیگری رجوع کنند. موفق باشید.
    4 امتیاز
  34. در نمازهای اخفاتی ماموم میتواند هر ذکری را در هنگام قرائت امام بخواند!
    4 امتیاز
  35. پدر و برادر میتواند گاو را به عنوان تقاص در مقابل گوسفندان و وام پرداختی تصرف نماید و چنانچه قیمت گاو بیشتر از قیمت گوسفندان و وام باشد به حاکم شرع رجوع نمایند.
    4 امتیاز
  36. اگر ماموم در رکعت اول و دوم نماز صبح و مغرب و عشاء ، صدای امام را میشنود نمی تواند حمد و سوره را بخواند و همچنین در نماز ظهرو عصر بنابر احتیاط‌ واجب نباید حمد و سوره را بخواند اما میتواند به عنوان مطلق ذکر بسم الله را بخواند. و منظور از عدم جواز بطلان نماز است.
    4 امتیاز
  37. سلام علیکم بر هر مکلفی لازم است مسائلی را که احتمال می‌دهد به واسطه یاد نگرفتن آنها در معصیت(یعنی ترک واجب یا فعل حرام) واقع شود را یاد بگیرد وفرقی بین زن ومرد نیست. در رابطه حقوق شوهر برزن:۱.تمکین خود برای شوهر واجب است و۲.خارج شدن زن از منزل با اجازه شوهر باشد. نسبت به تلفن به ارحام:اگر باحقوق شوهر منافات نداشته باشدو از تلفن شخصی خودتان استفاده کنید اشکال ندارد. ونکته آخر اینکه برای یادگیری مسائل شرعی اگر از راه دیگری غیر از پیام دادن(درصورت منع شوهر) برای شما ممکن است بهتر است از آن راه استفاده کنید که در روابط بین شما وهمسرتان مشکلی پیش نیاید. موفق باشید.
    4 امتیاز
  38. سلام علیکم وظیفه مقلد عمل کردن به فتوی مرجع تقلید خود است و اگر طبق مبناء مرجع ماه شوال اثبات نشده باید به نیت آخر ماه مبارک رمضان روزه بگیرد. اما کسی که مقلد نیست و عمل به احتیاط میکند و امکان سفر ندارد ، باید جهت رعایت احتیاط با توجه به اینکه امید مطلوبیت شارع وجود دارد و استصحاب بقاء رمضان میشود روزه بگیرد.
    4 امتیاز
  39. سلام علیکم جواب همان است که عرض شد.
    4 امتیاز
  40. بله اگر شراکت در عین نباشد خرید و فروش سهام باطل است
    4 امتیاز
  41. سلام دوست عزیز در مورد رمز ارزها ابهامات و اختلافات بسیاری بین اقتصادانها وجود دارد اولین واساسی ترین ابهام :اینکه رمزارزها واقعا پول دیجیتال هستند یا کالای دیجیتالی اگر کوچکترین تحقیقی در این مورد انجام بدین متوجه میشین که هنوز پول بودنشان از منظر اقتصادی تایید نشده ، بلکه دلیل بر عدم آن وجود دارد! اینکه در ابتدا قرار بود پولی غیر متمرکز ارائه شود که جایگزین پولهای رایج تحت سلطه دولت ها باشد ، تحقق پیدا نکرد زیرا نوسانات شدید قیمتی در اکثر این رمزارزها باعث شد اینها از خواستگاه ابتدایی منحرف شده و به کالایی تبدیل شود که تمام قیمت گذاری این رمز ارزها متوقف بر عرضه و تقاضا باشد! و به خودی خود هیچ ارزش ذاتی و حتی قیمتی ندارد!! به تعبیر دیگر اکثر این رمزارزها هیچ پشتوانه‌ای به غیر از عرضه و تقاضا ندارند لذا با ریال و دلار که دارای ارزش و قیمت هستند متفاوت هست که پشتوانه آنها دولتها و بانک مرکزی هر کشور است و نکته مویداین مطلب که رمز ارزها ارزش ذاتی ندارند، همین مقوله ( بلک اوت ) است که بارها طی چندسال ارزهای زیادی از چرخه خارج شده و قیمتشان به صفر رسیده! و از سوی دیگر اکثر دولتها این رمزارزها رو به رسمیت نشناختند و اما از منظر شرعی صرف معامله کردن عده‌ای دلیل بر صحت اون معامله نمیشود و نمونه‌های زیادی میتوان نام برد که افراد زیادی به آن پرداختن اما شرع آن را باطل میداند مانند ربا ،خرید و فروش خمر و مواد مخدر و گوشت حیوانات حرام گوشت مثه خوک و.. و نکته مهمتر اینکه ماهیتی که معلوم نیست پول مجازی است یا دارایی مجازی و احکام کدام بر او باید بار شود مشکلیست که باید حل شود . البته غافل از تفاوت موجود بین کوینها و توکنها نیستم . عرض پایانی اینکه این مطب بسیار پیچیده و جای تحقیق و بررسی دارد حداقل پیشنهاد میکنم نظرات متخصصین در امر اقتصاد و اساتید دانشگاههای کشور خودمون رو در زمینه چیستی رمزینه جویا شوید!
    4 امتیاز
  42. خیر ،چنانچه تصمیم داریدبرنج بابت کفاره بدهید لازم است برای هر روز افطار غیرعمدی ۷۵۰ گرم برنج بدهید .نکته قابل توجه این است که درکفاره دادن پول به فقیر کفایت نمیکند وحتما باید طعام داده شود ویا فقیر با وکالت از طرف شما طعام تهیه کند . لذا با دادن پول تا زمانی که فقیرهمان طعامی که قیمتش را محاسبه کردید تهیه نکند ،کفاره از ذمه شمابرداشته نمیشود
    4 امتیاز
  43. سلام علیکم دعای عرفه توسط امام حسین علیه السلام در مکه و در صحرای عرفات خوانده شده زیرا همانطوری که در جواب قبلی اشاره شد این دعا مربوط به سال واقعه عاشورا(۶۱ هجری) نیست چون حضرت بارها به حج مشرف شده بودند و این دعا مربوط به سالی نمی شود که حضرت مکه را به قصد عراق ترک کردند چون در آن سفری که حضرت سیدالشهدا علیه السلام از مکه به سمت کوفه حرکت کردند روز یوم الترویه(هشتم ذی الحجه) بود که همه به سمت منا و عرفات رفتند در حالیکه امام حسین علیه السلام از مکه خارج شدند و به سمت منا و عرفات نرفتند یعنی امام حسین علیه السلام در آن سفر اصلا منا و عرفات را درک نکردند. برخی تصور می کنند که امام حسین علیه السلام حج تمتع را ناتمام گذاشتند در حالیکه امام حسین علیه السلام حج را ناتمام نگذاشتند بلکه حضرت به همراه یاران و کاروانشان نیت حج عمره کرده بودند لذا پس از انجام حج عمره از مکه خارج شدند. موفق باشید.
    3 امتیاز
  44. جواب تایید شده رو دوباره بخوانید . مساله مشکلی ندارد .و جواب شما داده شده است .
    3 امتیاز
  45. سلام علیکم . در بحث طهارت از حدث در نماز فرقی بین جاهل قاصر و مقصر نیست . در هرصورت اگر علم پیدا کند که وضویش اشتباه بوده باید نمازش را قضا کند . ودر فرض شما اگر شستن از پایین به بالا بوده باطل است . اما اگر از پایین تر شروع میکرده وآب را میریخته وسپس بلافاصله بالاتر را هم دست میکشیده ، درصورتی که شستن، برآن صادق باشد وضو صحیح است .
    3 امتیاز
  46. سلام علیکم اگر بعد ادرار ، استبراء انجام شده ،قطعا این رطوبت پاک است . واگر استبراء نکرده ومقداری زمان فاصله شده که معمولا در این فاصله اگر رطوبتی از ادرار در مجاری ادراری باقی میماند خارج میشد ، وچیزی خارج نشده وبعد از یک فاصله رطوبت خارج شده ،آن رطوبت پاک است . ودرفرض سوال حکم به پاک بودن میشود.
    3 امتیاز
  47. سلام علیکم خیر اشکال ندارد
    3 امتیاز
  48. سلام علیکم خیر چسب کمر مانع نیست بلکه حکم مرهم را دارد و حکم جبیره بر آن بار میشود، ببینید مساله ۳۵۹ رساله جامع را میخوانیم...همچنین دوا و مرهمی که برای معالجه به علّت درد یا ورم یا رگ به رگ شدن و مانند آن روی عضو قرار می‌‌دهند، احکام جبیره را دارد هرچند آن عضو زخم یا دمل یا شكستگی نداشته باشد. پیوسته موفق باشید.
    3 امتیاز
  49. با سلام و احترام مقلدین آیت‌الله سیستانی لازم است امروز روزه بگیرند. موفق باشید
    3 امتیاز
  50. با احترام همین مقدار که مشغول سفر باشد و عرف بگوید او زیاد سفر می‌رود کافی است. ببینید: رساله جامع، م۱۵۸۳ + پاورقی موفق باشید
    3 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...