رفتن به مطلب

تخته امتیازات

  1. محسن زاده

    محسن زاده

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      77

    • تعداد ارسال ها

      1,667


  2. ترنجیان

    ترنجیان

    کارشناس ارشد


    • امتیاز

      53

    • تعداد ارسال ها

      1,235


  3. موسوی

    موسوی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      30

    • تعداد ارسال ها

      644


  4. محمدآبادی

    محمدآبادی

    کارشناس احکام


    • امتیاز

      24

    • تعداد ارسال ها

      456


مطالب محبوب

در حال نمایش مطالب دارای بیشترین امتیاز از زمان یکشنبه, 10 بهمن 1400 در همه بخش ها

  1. بنظر من فقط همون تیکه آخرش رو بزاریم مختصر و مفید چون معمولا و غالبا شب نمیمانند یا دو اسلاید بشه ۱. مهمانی که شب میماند چه قبل غروب چه بعدش حکمش کذا ۲. مهمانی که فقط افطار میخورد و شب نمیماند حکمش کذا
    3 امتیاز
  2. سوال اگر کسی شک دارد روزه برایش ضرر دارد یا خیر ولی دکتر به او بگوید روزه نگیر تکلیفش چیست؟ ۱. ملاک در ضرر داشتن روزه، تشخیص خود مکلف است ۲. ضرر باید به اندازه ای باشد که معمولا قابل تحمل نباشد ۳. یقین و گمان به ضرر لازم نیست و احتمال ضرر هم کافی است ۴. احتمال ضرر باید به نحوی باشد که موجب ترس ِ عقلایی باشد پس 👈 گفته دکتر معیار نیست ولی می‌شود بعنوان یک دلیل عقلایی بر احتمال وجود ضرر به آن نگریست
    3 امتیاز
  3. سلام علیکم منظور پاسخگوی محترم این نبوده که تمام راه‌های فرار از خمس جایز نیست؛ بلکه منظورشان این بوده که مطلق فرار از خمس جایز نیست، به این معنی که برخی از موارد جایز است و برخی از موارد غیرمشروع؛ لذا از جواب داده‌شده سوءبرداشت صورت گرفته است. در مورد سؤال شما، اصل هبه محقق نشده و مال از ملکیت شما خارج نشده است؛ چراکه در تحقق هبه، قبض شرط است و آیت‌الله سیستانی واریز به حساب یا در اختیار قراردادن کارت را قبض نمی‌دانند. با توجه به این مطلب، اگر شما کارت را به همسر محترم داده‌اید و ایشان مبلغ درون کارت را خرج کرده‌اند، از آنجا که این‌گونه رفتارها بین زن و شوهر طبیعی است و خارج از شأن به حساب نمی‌آید، مبالغ خرج‌شده خمس ندارد؛ اما اگر مبلغ هنوز در حساب شما موجود است و سال خمسی شما فرا رسیده است، خمسش بر شما واجب است و با دادن کارت از ملکیت شما خارج نشده است. راه اصلاح و حلّ این مشکل این است که مبلغ درون کارت را با همسر خود مصالحه نمایید. با مصالحه، مبلغ درون حساب، از ملکیّت شما خارج شده و به ملکیت همسر شما در می‌آید.
    2 امتیاز
  4. در این انجمن پاسخ‌گویی صرفا بعهده کارشناسان می‌باشد پیوسته موفق باشید
    2 امتیاز
  5. سلام علیکم امور عامه عبارت است از: قوانینی که به مصلحت جامعه است یا ساخت راه یا سازماندهی ارتش در مقابل حملات بیگانگان امور اینچنینی که برای ایجاد نظم ‌و امنیت در جامعه لازم است .
    2 امتیاز
  6. سلام و عرض احترام اگر این پست هم مانند پست‌های گزینه‌ای به صورت صحیح و غلط بیان شود شاید بهتر باشد. عنوان: چه نمازهایی را می‌توانیم به جماعت بخوانیم؟ نمازهای یومیه✅ نماز مستحبی❌ نماز آیات(خورشید و ماه گرفتگی)✅ نماز طواف ❌ و...
    2 امتیاز
  7. سوال: حکم اجرای سرود با همراهی نوعی موسیقی آرام در مساجد و حسینیه ها چیست؟ جواب: استفاده از انواع آهنگ و ابزار موسیقی(ولو غیر لهوی) در مساجد، حسینیه‌ها و حرم معصومین علیهم‌السلام موجب هتک حرمت این اماکن مقدسه است و اشکال دارد
    2 امتیاز
  8. ۱- قربانی کردن برای تمام افرادی که توانایی آن را دارند استحباب مؤکد دارد هرچند حاجی نباشند. ۲- مکلف می تواند برای خود و خانواده اش فقط یک حیوان قربانی کند. ۳- بهترین زمان برای قربانی کردن بعد از طلوع آفتاب روز عید قربان وپس از سپری شدن زمان کافی برای خواندن نماز عید است. ۴- استحباب قربانی کردن برای کسانی که در سرزمین منا نیستند تا ۳ روز ادامه دارد هرچند احتیاط مستحب است در روز عید قربانی کنند. ۵- بنابر احتیاط واجب قربانی کردن گوسفند زیر ۷ ماه کافی نیست. ۶- مستحب است پوست قربانی صدقه داده شود، و دادن آن به قصاب به عنوان اجرت برای ذبح مکروه است ۷- قربانی کردن از عقیقه کفایت می کند. ۸- قربانی کردن برای میت رجاءً اشکال ندارد ۹- قربانی کردن یک حیوان برای دو یا چند نفر مانعی ندارد
    2 امتیاز
  9. وظیفه مکلفین رجوع به مرجع اعلم در باب فروعات واحکام دین است وکلام مرجع از این باب حجت است که ما راهی برای رسیدن به احکام دین غیر ازاین راه نداریم ورجوع به فقیه جامع الشرایط که تبحر وتخصص در این امر دارد ، عاقلانه ترین راه برای رسیدن به احکام دین است . اما نکاتی را باید در این مورد مد نظر داشته باشید . نکته اول این است که غیر معصوم همیشه در معرض خطا واشتباه است وکسی را به حد عصمت نبینیم . لذا به مرجع تقلید عالم وعادل در باب فروعات دین مراجعه میکنیم تا زمانی که شرایط تقلید در او باشد ،وهر زمان شرایط را از دست داد ،شرعا تقلید از او جایز نیست . این نوع فکر که من مقلد مرجعی هستم وبه کلام دیگر فقها وعالمان دین توجهی ندارم فکر اشتباهیست . همه ما به علمای مهذب وبا تقوا نیاز داریم واز وجود همه انها بهره میبریم .لذا این تعبیر که نظر هیچ‌کسی را نه میپذیرم نه اهمیت میدهم عبارت مناسبی نیست.
    2 امتیاز
  10. نگارش 1.3.7

    78 دریافت

    «احکام جامع»، مجموعه‌ای است شامل کتاب‌های فقه فتوایی حضرت آیت‌الله العظمی آقای سید علی حسینی سیستانی(مدّظلّه‌العالی) شامل: کتاب‌های فارسی: توضیح المسائل رساله جامع، جلد اول فقه برای غرب نشینان (به‌زودی) مناسک حج استفتائات الکتب العربیة: منهاج الصالحین المسائل المنتخبة الحواشی علی العروة (به‌زودی) مناسک الحج (به‌زودی)
    2 امتیاز
  11. سلام علیکم قبول شدن توبه تنها به‌دست خداوند می‌باشد، البته برای امیدوار بودن به قبولی توبه، ادا کردن حق الله و حق الناس، جزو ملزومات آن می‌باشد. موفق باشید
    1 امتیاز
  12. با سلام و احترام پیش‌تر به سؤال شما پاسخ داده شده است. پست فعلی شما با قبلی ادغام شد.
    1 امتیاز
  13. سلام علیکم 1_ طبق فرض گفته شده پیشانی پاک بوده و فقط دست نجس است. نکته قابل توجه: اگر تری و رطوبت به قدری کم باشد که به دیگری نرسد، آن شی دیگر نجس نمی‌شود. 2_ آب واسطه سوم حساب نمی‌شود و با برخورد با واسطه دوم نجس می‌شود. و این آب با برخورد با هر شئ پاک دیگری آن‌را نجس می‌کند. موفق باشید
    1 امتیاز
  14. سلام علیکم دلیل بطلان این معاملات منطبق نبودن بر هیچ یک از عقود شرعیه و اکل مال به باطل بودن است
    1 امتیاز
  15. سلام علیکم اگر اعضای میت قبل از اینکه سه غسل آن کامل شود لمس شود غسل مس میت واجب میشود واگر هر شیئی (دست یا لباس و...) با رطوبت به میتی که سه غسل او کامل نشده برخورد کند نحس میشود.
    1 امتیاز
  16. سلام علیکم اون مقداری که متوجه نبوده اید و غذا خورده آید روزه تان صحیح است همچنین مقداری که بدون اختیار فرو داده اید روزه صحیح است در باطل شدن روزه ۲ شرط است ۱ : علم ۲ : عمد چون در هر دو موضوع شما علم و اختیار نبوده روزه صحیح است و نیازی به قضا کردن و کفاره نمیباشد
    1 امتیاز
  17. پوشش زن در نماز علاوه بر صورت و دو دست تا مچ ، پاها تا مچ هم لازم نیست بپوشاند اما حکم پاها فقط در نماز است (در صورتی که نامحرم نباشد ) و الا در برابر نامحرم پوشیده بودن پاها هم لازم است
    1 امتیاز
  18. حدیث (غدیر) امام رضا (علیه السلام) فرمودند: غدیر روز زینت است، هر کس در روز غدیر خود را زینت کند خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را مى‎‌آمرزد، و فرشتگانی را مبعوث می‎کند که تا سال دیگر در چنین روزی براى او حسنات بنویسند، و درجات او را بالا برند. اگر در آن سال بمیرد شهید مرده است، و اگر زنده بماند سعادتمند خواهد بود. کسی که در این روز مؤمنی را اطعام کند مانند آن است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام نموده باشد. کسی که در این روز مؤمنی را دیدار کند خداوند هفتاد نور داخل قبرش قرار می دهد و قبرش را وسیع می گرداند و هر روز هفتاد هزار فرشته او را زیارت می کنند و به او مژده بهشت می دهند. إقبال الأعمال.ج۱.ص۴۶۵
    1 امتیاز
  19. سلام علیکم خیر این یک مساله فقهی است و جزو ضروریات دین نیست و عدم اعتقاد به ولایت فقیه سبب خروج از دین نمی‌شود
    1 امتیاز
  20. سلام علیکم اگر مطمئن باشید که چنانچه میدانستند انکسی که پول قرضی میخواهد خود شما هستید آن پول را قرض می‌دادند اشکالی ندارد
    1 امتیاز
  21. سلام علیکم در خصوص شماره 1 و 2 دشنام و لعن جایز نمی‌باشد. در شماره 3 شخص بدعت‌گذاری که به مخالفت شرع پرداخته، به گونه‌ای که شرع، رعایت احترامش را لازم نداند، در این‌جا دُشنام و بیان معایب و مذمّت کردن این فرد، جایز می‌باشد. نکته قابل توجه: در جایی که دشنام دادن جایز می‌باشد، نباید مشتمل بر الفاظِ رکیک باشد، و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی، زشت و قبیح محسوب می‌شود. ضمناً تعیین حد جواز، به ملاحظات مختلفی بستگی دارد من‌جمله: عدم ضرر جانی، مالی، اختلاف و هرج‌ومرج جامعه و غیره. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر https://lib.al-mesbah.org/2747/ موفق باشید
    1 امتیاز
  22. سلام علیکم اگر منکر بودن عمل او برای شما محرز باشد ( چه بسا از ناحیه مالک شرکت ماذون باشد) وظیفه شما نهی از منکر است( با وجود شرائط دیگر آن مثل احتمال ترتیب اثر) ولی در هرحال ضمان و دین و حق الناسی متوجه شما نیست
    1 امتیاز
  23. سلام علیکم در این خصوص، قانونی در کشور نداریم. پس شرعاً ضمان و بدهی برای فرد ایجاد نمی‌شود، امّا چنانچه در ضمن عقد شرعی مانند صلح، پرداخت خسارت معیّن در صورت تخلّف با وی شرط شده، پرداخت آن لازم است. موفق باشید
    1 امتیاز
  24. سلام علیکم خیر از ضروریات محسوب نمی‌شود واگر کسی چنین ادعایی کند وبا علم وعمد ادعا کند مخل به عدالت اوست . لازم است فرد یا مجتهد باشد یا مقلد یا عامل به احتیاط در غیر این صورت صحت اعمال او در ظاهر معلوم نمی‌شود ‌اقتدا نیز جایز نیست .
    1 امتیاز
  25. سلام علیکم اگر مرد مسلمان پس از ازدواج مرتد فطری شود، عقد ازدواج باطل می‌شود و همسرش بر او حرام می‏گردد و باید عده نگه دارد؛ البته، چنانچه مرد در اثنای عده توبه نماید و مسلمان شود، باقی بودن عقد ازدواج محل اشکال می‌­باشد. بنابراین، اگر بخواهند با هم زندگی کنند بنابر احتیاط واجب باید دوباره صیغه‌ی عقد بخوانند و چنانچه بخواهند جدا شوند، بنابر احتیاط واجب باید صیغه‌ی طلاق اجرا گردد. اما نسبت به اموال مرتد: اگر مرتد فطری باشد، اموال وی در هنگام ارتداد، بعد از ادای دیون، همانند متوفی بین ورثه­اش تقسیم می­شود، هرچند هنوز زنده باشد و چنانچه بعداً توبه نماید، مراعات مقتضای احتیاط نسبت به اموال مذکور ترک نشود (به عنوان مثال در این صورت، وی با ورثه­ایش نسبت به اموال مذکور مصالحه نماید). اما اگر مرتد ملی باشد، تا زمانی که به سبب اجرای حد ارتداد یا غیر آن فوت ننموده، اموال وی به سبب ارتداد از ملکیتش خارج نمی­شود و به ارث نمی­‌رسد، ولی تا زمانی که توبه نکرده، مانند سایر کفار از میت مسلمان ارث نمی‌برد. موفق باشید
    1 امتیاز
  26. با سلام و احترام ۱. خیر نجس نیست. ۲. منظور، فقط مدفوع است. ۳. فضله‌اش پاک است.
    1 امتیاز
  27. سلام پاسخ هر دو سوال: خیر ادار و مدفوع آن حیوان نجس نخواهد بود
    1 امتیاز
  28. سلام علیکم اگر نهی از منکر تاثیر ندارد ،واجب نیست وخرید از انها اشکالی ندارد ،در مورد اینکه چطور با انها بر خورد شود در فرضی که نشان دادن ناراحتی موجب شود که متدینین در نظر انها افراد عبوس وبداخلاق جلوه کند ،لازم نیست در ظاهر ناراحتی خود را نمایان کنید ونوعا با رفتار خوش زمینه جذب واصلاح بیشتر فراهم می شود ولی قلبا لازم است از فعل انها ناراحت باشید .
    1 امتیاز
  29. سلام علیکم مطلب یاد شده در مورد هدایا صحیح است ولی در معاملات پول واریزی ملک فرد مقابل می‌باشد چون در خرید و فروش قبض عوض شرط نیست و به صرف انعقاد قرارداد بیع، عوضین( پول و کالا) به ملک افراد در می‌آید و این در هبه و هدیه است که برای تحقق آن، قبض شرط است
    1 امتیاز
  30. سلام علیکم تحقیق با خود شماست ولی در میان فقها موجود حضرت آیت الله سیستانی شهرت به اعلمیت دارند .
    1 امتیاز
  31. سلام علیکم ازدواج با مسلمان جایز است و مراد از مسلمان کسی است که اعتقاد به توحید ونبوت دارد ونسبت به اهلبیت ،انها را بنده خدا میداند ودشمنی با اهلبیت ندارد .
    1 امتیاز
  32. سلام علیکم تصرف در اموال صغیر ،بر غیر ولی وقیم شرعی او جایز نیست ، قیم هم میتواندتصرفاتی داشته باشد که موجب ضرر بر صغیر نباشد
    1 امتیاز
  33. سلام علیکم این گونه اتفاقات و صحنه‌ها نه صد درصد تایید می‌شوند و نه کاملا آنها را رد می‌کنیم. نکته: ممکن است بعضی از افراد اتفاقات نزدیک به مرگ را ببینند اتفاتی که معمولا قبل از مردن برای افراد رخ می‌دهد اما اگر کسی از لحاظ شرعی فوت کند دیگر امکان برگشت نیست، (مگر استثناهایی که در تاریخ بر اساس آیات و روایات اثبات شده مثل معجزه انبیاء) مرگ‌هایی که امروزه ادعا می‌شوند، که از لحاظ پزشکی مرگ مغزی یا مرگ موقت به آن گفته می‌شود، شرعا مردن محسوب نمی‌شود. والله العالم... موفق باشید
    1 امتیاز
  34. سلام علیکم مقصود شما از سوال واضح نیست اما پرداخت رد مظالم و فطریه از موونه های انسان است که اگر رد شد خمس ندارند
    1 امتیاز
  35. بر مرد واجب است نفقه همسر دائمی و مطیع خود را تامین نماید و منظور از نفقه تمام آن چیزهایی است که زن برای زندگی کردن به آن احتیاج دارد مانند: ۱. خورد و خوراک ۲. پوشاک و البسه ۳. مسکن ۴. هزینه دارو و درمان ۵. سایر مایحتاج زندگی تمام اینها به مقدار متعارف و با رعایت شأن و موقعیت زن و مرد اسلاید بعد: اگر مرد نفقه زن را در اختیارش قرار ندهد مدیون می‌شود یعنی زن نفقه را از او طلبکار می‌شود اگر مرد تمام نفقه زن را در اختیارش قرار دهد دیگر لازم نیست مازاد بر آن پول تو جیبی و خرجی هفتگی یا ماهانه به او بدهد
    1 امتیاز
  36. مسئله 470ـ پدری به دوست فرزند خود می سپارد که رفتار او را زیر نظر بگیرد و پس از مدتی از آن دوست راجع به نوع رفتار فرزندش سؤال می کند آیا آن دوست جایز است برخی خصوصیات پسرا را که دوست ندارد پدر از آنها آگاه شود برای پدر وی بازگو کند؟ جواب: جایز نیست مگر زمانی که آن خصوصیات، گناهی باشد که جلوگیری از آن واجب است و با کمتر از افشای راز میسّر نباشد
    1 امتیاز
  37. سلام علیکم بر فرض یقین به نجاست ،با یک بار شستن پاک میشود چه همان موقع شسته شود وچه بعد از ان .
    1 امتیاز
  38. سلام علیکم اگر مصالحه ای یا هبه معوضه زمین جهت عبور آب با پدر بزرگ شما اتفاق نیفتاده وفقط صرف اجازه بوده ، الان می‌توانند مانع شوند و برای گذر آب احتیاج به توافق جدید است .
    1 امتیاز
  39. بخاطر اینکه باید قصد ده روز کامل برای شخص یقینی باشد پس اگر ابتدا ۸ روز و پس از گذشتن ان ۷ روز دیگر اقامت کرده اید گرچه مجموعا ۱۵ روز اقامت داشته اید ولی در هر مرحله قصد ده روز نداشته اید
    1 امتیاز
  40. با احترام بله، مجموع واحد است. معمولاً اینگونه نذرکردن (انجام کاری به‌صورت روزانه یا چله یا سالانه) بدین صورت است که مجموعِ دفعات عمل به نذر، یک نذر واحد محسوب می‌شود. لذا در صورتی که یک مرتبه تخلف شود، کفاره واجب شده و وجوب عمل به نذر برداشته می‌شود.
    1 امتیاز
  41. با احترام شروع ماه رمضان، روز یکشنبه یا دوشنبه خواهد بود. به‌محض ثبوت ماه، در گروه و بخش اعلانات بالای سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.
    1 امتیاز
  42. در مردار نسبت به اجزائی که روح ندارد سگ وخوک نسبت به بقیه حیوانات حکمش متفاوت است ومو وناخن واستخوان آن هم نجس است
    1 امتیاز
  43. سلام علیکم کشتن حیوانات در حالی که آزار و اذیت و ضرری برای انسان ندارند روا نمی‌باشد
    1 امتیاز
  44. سلام علیکم بله صحیح است،ترجمه متن استفتاء از ایشان چنین است سوال: آیا ملحق کردن اعضاء حیوان مانند قلب آن به بدن مسلمان جایز است؟ بله: جایز است اگر چه ان حیوان مانند خوک نجس باشد و بعد از پیوند و حلول حیات در آن عضو جزو بدن مسلمان به حساب می آید الاستفتاءات باللغه العربیه/ ترقیع الاعضاء
    1 امتیاز
  45. نماز احتیاط متّصل به اصل نماز و قبل از انجام باطل کننده‌های آن باید خوانده شود و چنانچه بین اصل نماز و نماز احتیاط عمداً یکی از باطل کننده‌های نماز را انجام دهید، بنابر احتیاط واجب نماز احتیاط صحیح نیست و نمی‌توانید به خواندن آن اکتفاء نمایید. نکته: اگر بدن رو به قبله بوده و فقط صورت را از قبله منحرف کرده‌اید مبطل نماز شمرده نمی‌شود و می‌توانید نماز احتیاط را بخوانید. رساله جامع م ۱۴۹۳
    1 امتیاز
  46. سلام علیکم باید بلند شوید و نماز را ادامه دهید، و بعد از تمام شدن نماز بنا بر احتیاط واجب دو سجده سهو به خاطر سلام بیجا انجام دهید.
    1 امتیاز
  47. سلام عليكم اگر مالک اصلی قیمت خاصی معین کرده وفروشنده قیمت اضافه تر گفته لازم است ان مبلغ اضافه به مشتریان برگردد واگر دسترسی به انها ندارد هم از کار خود توبه نماید وهم با اجازه از دفتر مرجع تقلید رد مظالم بدهد .
    1 امتیاز
  48. سلام علیکم وجوب پرداخت خمس منوط بر شاغل بودن فرد نیست ، لذا اگر فرد غیر شاغل هم مالی داشت که یک سال از ان گذشت ودر موونه مصرف نشد خمسش واجب است . تفاوت بین شاغل وغیر شاغل در تاریخ وجوب خمس بر انها است . فرد شاغل لازم است روز معینی برای تاریخ خمسی خود قرار دهد ولی فرد غیر شاغل بعد از گذشت دوازده ماه از تملک در صورتی که صرف در موونه نشود وباقی باشد خمسش واجب است . در مورد کافر که مسلمان شده احکام تکلیفی سابق از او برداشته میشود ولی احکام وضعی اعم از ضمان نجاست لباس وغیره باقی است وبا اسلام رفع نمیشود . اگر خسارت به مسلمان یا کافر کتابی در پناه اسلام وارد شده ضامن است .
    1 امتیاز
  49. سلام علیکم اذا کان فی الاصبع صرف اثر جراحه و ما یکون به دم یابس فهو طاهر اما اذا کان مع الجرح دم یابس فعلیک بتطهیره و لا یحکم بنجاسة اشیاء التی لامستها و علیک اعاده الصلاه التی تتیقن بان صلیتها بالجرح النجس
    1 امتیاز
  50. سلام علیکم اگر با اعتقاد به اینکه در اعضای بدنتان مانعی نیست، غسل جنابت انجام داده اید و روزه گرفته اید، سپس در بین روز یا بعد از آن متوجه شوید که اتفاقاً مانعی در اعضای بدن به هنگام غسل بوده روزه شما صحیح است ونیازی به قضا کردن ندارد. نکته: نمازهایی را که با این حالت خوانده اید باطل است وباید قضا کنید. ودر رابطه با غسلی که انجام دادید چنانچه آن مانع در طرف راست یا چپ باشد، بعد از برطرف کردن مانع شستن همان مقدار کافی است، هرچند احتیاط مستحب آن است که اگر در طرف راست باشد بعد از شستن آن مقدار، تمام طرف چپ را نیز بشوید و اگر آن مانع، در سر و گردن باشد، بنابر احتیاط واجب، باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره تمام بدن را بشویید. موفق باشید.
    1 امتیاز
این صفحه از تخته امتیازات بر اساس منطقه زمانی تهران/GMT+03:30 می باشد
×
×
  • اضافه کردن...