رفتن به مطلب

پویا

کاربر آشنا
  • تعداد ارسال ها

    24
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

پویا آخرین باز در روز 28 مهر 1401 برنده شده

پویا یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

درباره پویا

اطلاعات فردی

  • تحصیلات
    دیپلم

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

دستاورد های پویا

Explorer

Explorer (4/14)

  • یک ســـــال با المصباح
  • شما ۱۰ سؤال پرسیدید
  • از دیدار روزانه شما خرسندیم
  • یک ماه با المصباح
  • ارسال نخستین پاسخ

نشان‌های اخیر

1

اعتبار در سایت

  1. پویا

    کافر حربی

    خیلی ممنونم از شما که پاسخ بنده را دادید 2- سوال دوم هم در این رابطه هست که آیا اینکه می‌گویند اموال کفار حربی حرمت ندارد درست است؟ یعنی مسلمانان می توانند اموال کفار را به نیت و قصد استنقاذ تملک مجانی بکنند؟ (منظور من از تملک مجانی اموال کفار حربی، سرقت، دزدی، کلاهبرداری و... نیست بلکه شیوه هایی هست که منجر به خدشه دار شدن چهر مسلمین نشود) دلیل اینکه این سوال را می پرسم این است که در سایت اسلام کوئست مطلبی را خواندم و برایم شبهه شده بود و سایت اسلام کوئست اینگونه بیان کرده بود👇 حربی معاهَد(مستأمَن): کفّار -غیر ذمی- که با مسلمانان قراردادی از قبیل «صلح» یا «امان» برقرار می‌کنند «حربی معاهد» نامیده می‌شوند، که به موجب آن، کافر حربی مانند کافر ذمّی، در بین مسلمانان مصونیت پیدا می‌کند. برای همین می خواستم نظر آقای سیستانی را بدانم که آیا به نظر ایشان، کفار حربی اموالشان محترم نیست؟ خیلیی ممنون می شوم پاسخ دهید.
  2. پویا

    کافر حربی

    سلام دوتا سوال داشتم سوال 1: آیا غیر مسلمانانی که در کشورهای غیر اسلامی(انگلیس، آمریکا، آلمان و هر کشوری که دولت آن کشور توسط کفار اداره می شود) زندگی می کنند جز کفار حربی محسوب می شوند؟ من در توضیح المسائل جلد سوم آقای سیستانی دیدم که تعریف کافر حربی اینگونه آمده👇 کافر حربی، کافری است که عقد ذمّه با مسلمانان نبسته و جزیه به آنان نمی­پردازد و با عقد صلح، مهادنه، معاهده، امان و مانند آن در پناه و امان دولت اسلامی یا مسلمانان نیست. از طرفی شبهه ای برایم ایجاد شد چون که امروزه خیلی از کشورهای غیر اسلامی با دولت ایران قرارداد بسته و در ایران سفارت باز کرده اند آیا این قراردادی که با دولت ایران بسته اند باعث می شود مردمان آن کشور اسلامی هم از کافر حربی بودن خارج شوند؟ با اینکه قراداد دولت ها ربطی ندارد و آن ها کافر حربی محسوب می شوند؟
  3. پویا

    ضمان و حق تکثیر

    شخصی محتوای آموزشی تولید می کند و آن را در اینترنت به فروش می رساند و ضمن فروش شرط می کند که خریدار حق تکثیر نداشته باشد و فقط شخص خریدار باید از این این محتوا استفاده بکند حال شخص دیگری این محتوای آموزشی را خریداری می کند و به شرط عمل نکرده و آن را بدون اجازه و رضایت تکثیر می کند و در اینترنت به طور رایگان پخش می‌کند حالا اگر ما آن محتوای آموزشی را که قبلا توسط آن شخص یا اشخاص دیگری که تکثیر شده اند را به طور رایگان صرفا برای استفاده شخصی مشاهده بکنیم آیا ضمان مالی بر گردن ما است؟
  4. پویا

    احکام معامله

    سلام شخص خریدار قصد دارد یک کالایی را برای خودش از طریق اینترنت بخرد بنابراین با استفاده از درگاه بانکی مبلغ را به طور اینترنتی پرداخت می کند(کلی در ذمه) کالا بعدا به شخص خریدار تحویل داده می شود ولی پولی که به طور اینترنتی به صورت کلی در ذمه پرداخت شده ملک شخص خریدار نبوده و نسبت به رضایت صاحب پول هم اطمینانی ندارد. اگر شخص خریدار بعدا مقدار پولی که صرف معامله شده را از مال خودش برای صاحب پول، کارت به کارت بکند بدهی اش به فروشنده تمام می شود؟
  5. پویا

    ولایت فقیه

    سلام آیا اصل ولایت فقیه جز ضروری دین محسوب می شود؟ یعنی اگر کسی به ولایت فقیه چه در امور حسبیه و چه در امور مطلقه اعتقادی نداشته باشد باعث ارتداد و‌ خروج از دین می شود؟
  6. پویا

    سال خمسی

    سلام کسی که‌ شغلی نداشته باشد ولی پول داشته باشد و به یک شخصی بدهد به عنوان مضاربه و ماهانه سود بگیرد آیا این شخص برای هر سود مضاربه می‌ تواند سال خمسی جداگانه ای قرار بدهد یا اینکه اولین ماه که سود مضاربه را دریافت کرد سال خمسی محسوب می شود؟
  7. پویا

    رجوع به مجتهد میت در احتیاط واجب

    سلام اگر در مسائلی که احتیاط واجب دارند یا مسائلی که مرجع تقلید اظهار نظر نکرده، ما به یک مجتهد دیگری با رعایت شرایط(الاعلم و فالاعلم) رجوع بکنیم و سپس آن مجتهد که در احتیاط واجب به او رجوع می کردیم فوت کند آنوقت باز هم می توانیم در احتیاط واجب به همان مجتهد فوت شده رجوع بکنیم؟
  8. پویا

    عدالت در فقه

    سلام آیا بی توجهی زیاد به مستحبات باعث از بین رفتن عدالت می شود؟
  9. پویا

    کپی رایت و شکستن قفل نرم افزار

    آیا کپی کردن و شکستن قفل نرم افزار های خارجی که اصطلاحا به آن کرک کردن می‌گویند برای استفاده از آن برای امور شخصی به نظر آقای سیستانی اشکالی دارد؟ و ضمان مالی برای شخص استفاده کننده می آورد؟ من قبلا پرسیده بودم گفتند اگر مخالف قانون باشد اشکال دارد می‌خواستم بپرسم اگر مخالف قانون باشد و ما با علم به اینکه مخالف قانون است اینکار را انجام دهیم آیا اینکار برای ما ضمان مالی با حق الناس مالی برای ما می آورد؟ یا اینکه صرفا از نظر تکلیفی گناه کرده ایم چیزی بر گردن ما از نظر مالی نیست؟؟
  10. پویا

    لعن و سب در نگاه اسلام

    سلام سب(توهین، دشنام، ناسزا) و لعن در موارد زیر چه حکمی دارد؟ 1- سب و‌ لعن کردن فاسق 2- سب و لعن کردن فاسق متجاهر به فسق 3- سب و‌ لعن کردن بدعت گذار اگر جایز است لطفا بگویید تا چه حدی جایز است؟
  11. پویا

    حكم عمل بدون تقليد از مرجع چيست

    سلام دو سوال داشتم. 1- شنیدم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت از مسائل ضروری اسلام هست نمی دانم این موضوع صحیح است یا نه می خواستم بدانم اگر کسی به تشکیل حکومت اعتقادی نداشته باشد از دین خارج است یا به عدالت او ضرری می زند و می شود پشت آن نماز خواند؟ 2- افرادی هستند که به تقلید از فقها اعتقادی ندارند و‌ خود را اخباری می دانند و می‌گویند از اعمال خود را از احادیث می گیریم یا احتیاط می کنیم. آیا می شود پشت این افراد نماز خواند؟
  12. پویا

    اقسام بیع(خرید و فروش فی الذمه)

    سلام در خرید و فروش(بیع) دو صورت وجود دارد 1- معامله به صورت عین 2- معامله به صورت کلی در ذمه سوال: اگر مقداری پول داشته باشیم(مثلا 100 هزار تومان یا بیشتر) و بخواهیم با این مقدار پول به صورت کلی در ذمه کالا یا محصولی را بخریم باید چه کاری بکنیم تا معامله ما به صورت کلی در ذمه انجام شود؟ آیا همین که در دل خودمان قصد و نیت کنیم که معامله به صورت کلی در ذمه انجام بگیرد(یعنی نیت کنیم که ثمن معامله را به صورت کلی در ذمه بپردازیم) کافی است یا خیر؟
  13. پویا

    کپی رایت و شکستن قفل نرم افزار

    سلام، حکم شرعی شکستن قفل نرم افزار و تکثیر از آن برای استفاده شخصی چیست؟ در فرض سوال نرم افزار خارجی است و در داخل ایران هم قانونی و قراردادی برای شکستن قفل و کپی رایت نرم افزار های خارجی وجود ندارد.
  14. سلام مجدد ممنون از اینکه پاسخ دادید. من 2 سوال در این مورد داشتم چون ممکن است در آینده نزدیک به آن مبتلا شوم. ممنون می شوم آن ها را هم پاسخ دهید. سوال اول1: آیا این موضوع فقط مخصوص بانک های ایران است یا اینکه در کشورهای خارج از ایران هم این حکم جاری است؟ مثلا اگر به مسترکارت، کارت های بانکی خارجی، حساب های ارزی خارجی مثل Paypal پول به قصد هدیه به حساب ما واریز شود هم همین حکم جاری است؟ و قبض مال هبه محسوب نمی شود؟ سوال دوم2: در صورتی که پدرم یا شخص دیگر مثلا یک میلیون تومان به قصد هدیه به حساب بانکی ام در ایران پول کارت به کارت کند تا موقعی که من آن مبلغ را به صورت اسکانس دریافت نکنم قبض مال محسوب نمی شود حالا سوالم این است که اصلا من قصد دریافت اسکانس نقدی نداشته باشم و اصلا قصدم این باشد که با پول هدیه ای که کارت به کارت شد خرید اینترنتی بکنم یا وقتی بیرون به مغازه میروم با موجودی کارتم( که هدیه است) چیزی بخرم. آیا اجازه دارم با آن پول هدیه ای که قبض مال نشده اینکار را انجام دهم؟
  15. سلام، من در جایی خواندم، آقای سیستانی قبض مال از طریق کارت به کارت را صحیح نمی دانند. یعنی اگر شخصی از حساب بانکی خودش به حساب بانکی من پول کارت به کارت بکند بعد از انتقال پول به حسابم قبض مال محسوب نمی شود و تملک مال صورت نمی گیرد مگر اینکه من آت پول را به صورت نقدی(اسکانس) از بانک دریافت بکنم. می خواستم بدانم این مطلب صحیح است؟ یعنی اگر شخصی به حساب بانکی من پول را به قصد هدیه یا ثمن معامله خرید و فروش واریز بکند آیا من مالک پولی که در حساب بانکی ام است نمی شوم و حق تصرف در آن پول را ندارم؟
×
×
  • اضافه کردن...