رفتن به مطلب

ثبت سیستمی

توسعه‌دهندگان
  • تعداد ارسال ها

    359
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    4

ثبت سیستمی آخرین باز در روز آبان 31 برنده شده

ثبت سیستمی یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

دستاورد های ثبت سیستمی

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Dedicated
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

نشان‌های اخیر

9

اعتبار در سایت

  1. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه سال ۱۴۰۰ش، آخرین روز ماه صفر و فردا (جمعه) روز اول ماه ربیع الاول می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني ( دام ظلّه ) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ الجمعة الموافق ( ٨ / ١٠ / ٢٠٢١ م ) هو الأول من شهر ربيع الأول لعام ١٤٤٣ للهجرة .
  2. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ش آخرین روز ماه محرم و فردا (پنجشنبه) روز اول ماه صفر می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم الأربعاء هو المُتمّم لشهر المحرم الحرام ، و يوم الخميس الموافق (٩/٩ /٢٠٢١ م) هو الأول من شهر صفر الخير لعام ١٤٤٣ للهجرة، و نسألكم الدعاء.
  3. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ش روز اول ماه محرم الحرام می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم الثلاثاء الموافق (۱۰/ ۸ /٢٠٢١ م) هو غُرة شهر محرم الحرام لعام ١٤٤۳ للهجرة، و نسألكم الدعاء.
  4. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ش آخرین روز ماه ذی‌القعده و فردا (دوشنبه) روز اول ماه ذی‌الحجه می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ الأحد هو المُتمم لشهر ذي القعدة الحرام ، و يوم الإثنين الموافق (١٢/ ٧ /٢٠٢١ م ) هو الأول من شهر ذي الحجة الحرام لعام ١٤٤٢ للهجرة، و نسألكم الدعاء.
  5. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ش روز اول ماه ذوالقعده می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني ( دام ظلّه ) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ السبت الموافق ( ١٢ / ٦ / ٢٠٢١ م ) هو الأول من شهر ذي القعدة الحرام لعام ١٤٤٢ للهجرة، و نسألكم الدعاء.
  6. طبق اعلان دفتر نجف آیت‌الله العظمی سیستانی(دامت‌برکاته)، امروز جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ش، روز اول ماه شوال می‌باشد. أعلن مكتبُ سماحة السيد السيستاني ( دام ظلّه ) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ الجمعة الموافق ( ۱۴ / ۵ / ٢٠٢١ م ) هو الأول من شهر شوال لعام ١٤٤٢ للهجرة، و نسألكم الدعاء.
  7. بسم الله الرحمن الرحیم وجوب روزه ماه مبارک رمضان یک تکلیف فردی است، و هر کس شرایط وجوب روزه را دارا باشد با صرف نظر از وجوب یا عدم وجوب آن بر دیگران، موظف است روزه بگیرد. بنابراین اگر مسلمانی وارد ماه رمضان آینده شود و ترس آن را داشته باشد که در صورت روزه گرفتن به بیماری کرونا مبتلا خواهد شد هرچند تمام اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی را مراعات کند، نسبت به هر روز که چنین ترسی وجود داشته باشد وجوب روزه از او ساقط می‌گردد و بعدا باید قضا کند، ولی اگر بتواند با مراعات اقدامات احتیاطی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد تا آنجا که ازنظر عقلا دیگر چنین احتمالی مورد اعتنا نباشد، و لو به اینکه در خانه بماند و از اختلاط با دیگران در فاصله نزدیک پرهیز کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و دست‌هایش را مکرراً ضدعفونی کند، و انجام این کارها او را در مشقت شدید و فوق‌العاده قرار ندهد، در این صورت وجوب روزه از او ساقط نمی‌گردد. و اما اینکه گفته شد برخی از پزشکان جهت جلوگیری از کاهش آب بدن و خشکی گلو، نوشیدن مکرر آب در فاصله زمانی نزدیک به هم را توصیه می‌کنند، چراکه عارض شدن این دو امر احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد؛ این مطلب ـ بر فرض صحت ـ مانع از وجوب روزه نمی‌شود، مگر برای کسی که پس از رسیدن این مطلب به او بر خود بترسد که اگر روزه بگیرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و راهی برای کاهش احتمال ابتلا وجود نداشته باشد به طوری که [عنوان] ترس از بیماری بر او صدق نکند ـ هرچند با ماندن در خانه و به کارگیری سایر اقدامات احتیاطی یادشده ـ و اما افراد دیگر باید روزه بگیرند. و چه بسا ممکن است شخص روزه‌دار پیش از سحر با مصرف سبزیجات و میوه‌های سرشار از آب ـ مانند خیار و هندوانه ـ کاهش آب بدنِ ناشی از روزه‌داری را جبران کند؛ همچنان که می‌تواند با جویدن آدامسِ بدون شکر از خشک شدن گلو جلوگیری کند ـ البته به شرط اینکه ذرات آدامس پس از جدا شدن وارد حلق نشود ـ چراکه جویدن آدامس باعث افزایش ترشح بزاق دهان می‌شود و بلعیدن بزاق دهان در حال روزه بلامانع است. بنابراین افرادی که می‌توانند کار خود را در ماه رمضان رها کنند و در منزل باقی بمانند و از ابتلا به ویروس در امان باشند، وجوب روزه از آنان ساقط نمی‌شود؛ ولی افرادی که ـ بنا به هر دلیلی ـ نمی‌توانند کار خود را رها کنند اگر به واسطه نخوردن آب در فاصله‌های زمانی نزدیک در روز، ترس از ابتلا به کرونا داشته باشند و راه دیگری برای در امان بودن از آن نداشته باشند، روزه بر آنان واجب نیست، ولی با این وجود مجاز به روزه خواری درملأ عام هم نیستند. بدون شک روزه ماه رمضان یکی از مهم ترین فریضه‌های شرعی است و ترک آن بدون داشتن عذر واقعی جایز نیست، و هر شخص نسبت به وضعیت خود آگاه تر است که آیا عذر واقعی برای ترک روزه دارد یا خیر؟ خلاصه کلام اینکه وجوب روزه در ماه رمضان از کسی ساقط می‌شود که عذر شرعی داشته باشد، مانند بیمار و کسی که به خاطر نصیحت پزشک ـ مثلاً ـ بر خود بترسد که روزه گرفتن موجب ابتلایش به بیماری شود و اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی که او را از ابتلا به بیماری ایمن سازند برایش میسّر نباشد، و در غیر این صورت باید این اقدامات را انجام دهد و مجاز به ترک روزه نیست. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ۱۷/ شعبان/ ۱۴۴۱هـ دفتر مرجع عالیقدر آقای سیستانی (مدّظله)/نجف اشرف
  8. سلام علیکم ماه مبارک رمضان در حالی نزدیک می‌شود که ویروس کرونا همچنان در مناطق مختلف جهان در حال انتشار است. برخی از پزشکان برای کاهش احتمال ابتلا به این ویروس خطرناک، نوشیدن آب را در فاصله‌های نزدیک توصیه می‌کنند؛ زیرا کمبود آب موجب کاهش سیستم ایمنی و دفاعی بدن می‌شود، و در صورت رسیدن ویروس به گلوی خشک، شرایط مساعدی برای انتقال آن به دستگاه تنفسی فراهم می‌شود، در حالی که نوشیدن مکرر مایعات به انتقال ویروس به معده و از بین بردن آن کمک می‌کند. آیا مطالب ذکرشده موجب می‌شود که امسال روزه ماه رمضان از مسلمانان ساقط شود؟
  9. پرسش: اگر به اندازه یک نماز تا غروب آفتاب وقت بیشتر باقی نبود آیا باید نیت نماز ظهر کنیم یا عصر؟ پاسخ: اگر به مقدار چهار رکعت وقت تا غروب آفتاب مانده چهار رکعت به قصد اعم از ظهر یا عصر بخواند سپس پس از آن و قبل از زوال سرخی مشرق چهار رکعت دیگر به نیت اعم از قضای ظهر یا عصر بخواند. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۸۸۷ |
  10. ثبت سیستمی

    اوقات شرعی وقت نمازهای روزانه

    پرسش: لطفا اوقات نماز و اوقات فضیلت نمازهای یومیه را توضیح دهید. پاسخ: وقت نماز ظهر و عصر بعد از زوال (ظهر شرعی : نصف فاصله بین طلوع آفتاب تا غروب آن) تا غروب آفتاب است و به اندازه آوردن یک نماز در آغاز و پایان وقت مذکور وقت اختصاصی ظهر یا عصر است. وقت نماز مغرب و عشا برای شخص مختار تا نیمه شب امتداد دارد واگر از روی اختیار تا نصف شب نخواند بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح بدون اینکه نیّت اداء وقضاء کند آن را بجا آورد و وقت آن برای شخص مضطر که از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر ادامه دارد. وقت نماز صبح از طلوع فجر صادق تا طلوع آفتاب است . وقت فضیلت نماز ظهر از زوال تا رسیدن سایه شاخص به چهار هفتم است . وقت فضیلت نماز عصر از رسیدن شاخص است به دوهفتم (تقریبا یک ساعت و نیم بعد از ظهر) تا کوتاه شدن آن به شش هفتم است. وقت فضیلت نماز مغرب به احتیاط واجب بعد از اینکه سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می‏شود از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق (سرخی مغرب-حمره مغربیه) است . وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق (تقریبا ۴۵ دقیقه بعد از مغرب) تا یک سوم شب است. وقت فضیلت نماز صبح از اول فجر تا روشن شدن آسمان است . منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: رساله جامع، م۸۸۴ و م۸۸۸ و م۸۹۳ | منهاج الصالحین، ج۱، م۵۰۴ |
  11. پرسش: آیا قرار دادن نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیه فی نفسه جایز است ؟ آیا این عمل شبیه به زنا نیست ؟ پاسخ: این کار جایز نیست ولی حکم زنا را ندارد . منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۵ |
  12. پرسش: آیا کشت نطفه جایز است بدین معنی که تخمک زن ونطفه شوهرش را در بیرون رحم تلقیح کرده و آنگاه دوباره در داخل رحم زن قرار می دهند ؟! ایا این فرزند شرعی است و مانند بقیه فرزندان است؟ پاسخ: تلقیح مصنوعی تخمک زوجه با اسپرم زوج در محیط آزمایشگاهی و کاشت آن جنین در رحم زوجه، به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام می شود، لذا در غیر حال ضرورت، مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست. و در هر حال اگر بچه متولد شود فرزند شرعی زوجین محسوب می شود و احکام شرعی مانند محرمیت و ارث بین آنها ثابت است. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ |
  13. پرسش: در عمل تلقیح تخمک در داخل دستگاه مصنوعی، گاهی چندین جنین شکل می یابد و چه بسا کشت همه آنها در رحم مادر برای او مرگ آور و یا خطر ناک است آیا می توان یک جنین را برگزید و بقیه را تلف کرد؟ پاسخ: کشت تخمک پرورده شده که در دستگاه آزمایش، به عمل می آید واجب نیست پس در فرض سؤال می توان یکی را برگزید و بقیه را تلف کرد و از بین برد. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ |
  14. پرسش: برخی اوقات، زن و شوهر به تلقیح مصنوعی که پزشکی آن را اجراء می کند نیاز پیدا می کنند و آن عمل، مستلزم دیدن آلت تناسلی آنان توسط پزشک است آیا چنین عملی جایز است؟ پاسخ: دیدن آلت تناسلی و مشاهده آن توسط فرد نامحرم، تنها به سبب یاد شده در سؤال، جایز نمی باشد و اما اگر نیاز به فرزند، ضروری باشد و آن، به دیدن آلت تناسلی موقوف باشد در آن صورت جایز می شود و از موارد ضرورت آن است که پدر و مادر آنچنان برای فرزند داشتن بی صبری می کنند که تحمل آن وضع برایشان فوق العاده دشوار و طاقت فرساست. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۹ |
  15. پرسش: حکم لقاح مصنوعی از زن و شوهر و گزاردن آن جنین در رحم زن دیگر برای باردار شدن چیست؟ و بچه ملحق به کیست و با اگر پسر باشد با کدام زن محرم است و مساله ارث چی می شود؟ و پدر بچه همین شوهر صاحب اسپرم است؟ پاسخ: تلقیح مصنوعی اسپرم زوج با تخمک زوجه و کاشت آن در رحم زن اجنبی (بنا بر احتیاط واجب این زن غیر از محارم زوج باشد) به خودی خود حرام نیست، ولی از این جهت که تلقیح مصنوعی غالبا همراه با کشف عورت یا لمس و نگاه به آن است حرام می شود، لذا در غیر حال ضرورت مراجعه کننده مجاز به کشف عورت نیست. و در هرحال چنانچه بچه متولد شود، انتساب او به زوجه (صاحب تخمک) یا به صاحب رحم محل اشکال است، بنابراین به احتیاط واجب لازم است در مسأله ارث بین آنها مصالحه صورت گیرد، و از این جهت که صاحب تخمک همسر پدر بچه است محرم بچه می باشد و همچنین صاحب رحم (مانند مادر) محرم بچه است. و از طرف دیگر زوج پدر شرعی او محسوب می شود. منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی ببینید: المسائل المنتخبة، مسائل مستحدثات، م۶۸ |
×
×
  • اضافه کردن...