رفتن به مطلب

استوار حسینی

کاربر آشنا
  • تعداد ارسال ها

    28
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

درباره استوار حسینی

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

دستاورد های استوار حسینی

Explorer

Explorer (4/14)

  • ارسال نخستین پاسخ
  • شما ۱۰ سؤال پرسیدید
  • یک ماه با المصباح
  • یک هفته با المصباح
  • از دیدار روزانه شما خرسندیم

نشان‌های اخیر

0

اعتبار در سایت

  1. سلام علیکم؛ بنده چند لباس و کالا (موونه) دارم که به بنده هدیه داده شده یا پدر و مادر برایم خریده اند. یعنی خودم نخریده ام. و نسبت به اینکه در سال اول از آنها استفاده کردم یا نه مطمئن نیستم لذا میخواهم احتیاطا خمس کل آنها را بدهم. این لباس ها و کالا ها برا چندین سال پیش هستند که قیمت ها پایین تر از حال حاضر بود. آیا قیمت زمان خرید را بدهم کافیست؟ یا قیمت سر سال بعد از خرید؟ یا قیمت فعلی؟ در ضمن بین اینکه این کالا ها به من هدیه داده شده یا خودم خریده باشم فرقی هست؟
  2. سلام علیکم؛ معیار سرایت کننده بودن رطوبت چیست؟ مثلا کف دست یا پوست به طور معمول مرطوب است و هنگامی که باد به آن میخورد خنک میشود، اما از طرفی هم طوری خیس نیست که مثلا قطرات بزرگ آب روی آن باشد، مثلا اگر در نور ببینیم، قطرات ریزی روی پوست برق میزنند و هنگامی که باد به آن میخورد خنک میشود. به طور مثال چنین رطوبتی، نجاست را انتقال میدهد؟
  3. سلام علیکم؛ سوال 1 : آیا چیز هایی از قبیل کاغذ باطله و... که از آنها به عنوان چرک نویس و نقاشی و طراحی و امثالهم استفاده میکنیم، پس از گذشت یک سال بدون استفاده بمانند، باید خمس آنها داده شود؟ سوال 2: آیا چیز هایی که در بازار معمولا بسته ای به فروش میروند مثلا یک بسته 500 تایی برگه A4 ، اگر تا یکسال بخشی (زیاد یا کم) بدون استفاده بماند، خمس باقی مانده را باید داد؟ و در ضمن علمی هم به این نداریم که بسته های کوچکتر از این هم در بازار به فروش میروند یا نه. سوال 3: چیز هایی که در خانه هستند و ما خود را مالک آنها نمیدانیم یا در ابتدا مال ما نبوده ولی پس از مدتی با علم اینکه صاحبش (مثل پدر یا مادر یا برادر) راضی است و دیگر استفاده ای هم از آن نمیکند، چنانچه از زمانی بخواهیم شروع به استفاده از آنها کنیم، آیا از آن به بعد مال ما بحساب میاید؟ یعنی اگر سر سال اضافی آمد، خمسش برماست؟
  4. سلام علیکم؛ منظور از مساله زیر چیست ؟ <<مسأله ۲۳۲۸. اگر فرد مالی دارد که مخمّس یا در حکم مخمّس نیست و آن را در مؤونه زندگیش استفاده نموده - مثل اثاثیه منزل - در صورتی که پس از گذشت سال خمسی یا اگر شاغل نیست پس از گذشت یک سال از وقت بدست آوردن آن مال، احتیاجش به آن به طور کلّی برطرف شود، پرداخت خمس آن لازم نیست.[۱۴] امّا اگر در بین همان سال اوّل احتیاجش به آن مال به طور کلّی برطرف شود، بنابر احتیاط واجب است خمس آن را بپردازد.>> آیا این یعنی مثلا میوه و برنج و یا مثلا خودکار و... که غالبا قبل یکسال به پایان خود میرسند و کامل مصرف میشوند و دیگر احتیاجی به آنها نداریم هم باید خمسشان داده شود؟
  5. سلام علیکم؛ اگر مقدار نصف سود را کنار بگذاریم و در الباقی پول تصرف کنیم مجاز است؟ یا این پول به شکل مشاع در کل مال قرار دارد، و بدون پرداخت آن نمیتوان در الباقی تصرف کرد؟
  6. منظور از ته ریشی که باقی می ماند، تنها نقاط سیاه بر روی صورت نیست، بلکه مقدار باقی مانده دارای طولی است هرچند که کوتاه شده. یعنی صورت صاف نشده و زبری دارد. آیا این صدق میکند؟
  7. سلام علیکم من درامد کسبی از خود ندارم و تنها درامد غیر کسبی (مانند هدایا) دارم. این هدایا (به شکل اسکناس) را در قلک نگه داری میکنم. متاسفانه به بیشتر آنها خمس تعلق گرفته و هنوز پرداخت نشده اما میدانم که بخشی از آن، از عیدی های نوروز امسال بوده لذا هنوز سال بر آنها نگذشته. مادرم نیاز به خرید پیدا کرد لذا از پول های رویی، که احتمال میدادم تازه تر و متلعق به همان عیدی های امسال هستند (که سال بر آنها نگذشته)، برداشتم و به او دادم تا با آن خریدش را انجام دهد. اینکه احتمال میدادم که پول هایی که برداشتم از عیدی امسال بوده کافیست؟ یا باید حتما اطمینان کامل حاصل شود؟ (مقدار دقیق عیدی هایم در خاطرم نبود اما احتمال منطقی میدادم که پولی را که برداشتم متعلق به عیدی امسال بوده و نیت کردم که ان شاء... از همان پول ها بوده). علی ای حال معامله انجام شده درست است؟ و میتوانیم در کالای خریداری شده تصرف کنیم؟
  8. با تشکر از پاسخ گویی شما، سوال دیگری در مورد "در شان بودن" که از شروط معافی واجب شد خمس است داشتم. مثلا بنده خودم دانشجو هستم و درآمدی ندارم و مخارجم بر عهده پدرم است، لپتاپی به من هدیه داده شده و از طرفی خودم میدانم چون درامدی ندارم توان خرید آن را ندارم اما میدانم که خانواده ام توان پرداخت پول آن لپتاپ را داشته اند، هر چند خریداری نکرده اند (مثلا بعلت شراط گرانی موجود و امید به ارزان تر شدن آن در آینده یا مثلا قناعت کردن یا ...). از طرفی خانواده ای از دوستان خود میشناسم که در یک سطح هستیم و آنها لپتاپی هم قیمت یا حتی گران تر خریداری کرده اند. سوالم این است که ملاک در شان بودن، فردی است یا خانوادگی؟ و راه کار ساده ی تشخیص آن چیست؟
  9. سلام علیکم میدانیم اگر درامد در مسیر حرام مصرف شود، خمس دارد. حال فرض کنید لپتاپ یا هدفونی به دست من میرسد و من در وهله اول در سر دارم که از این کالا، در راه های معمول آن استفاده کنم، مثلا از لپتاپ برای کار های روز مره که اکثرا مباح هستند استفاده میکنم ویا از هدفون میخواهم برای شنیدن اصوات استفاده کنم اما به طور مشخص این موضوع نیت من نیست که بخواهم خدای نکرده تمام این کالا را در راه حرام مصرف کنم. حال در طول زمان اوقاتی پیش میاید که لغزش هایی رخ داده و از این کالا در زمینه حرام نیز استفاده میشود و این استفاده های حرام نیز گذرا بوده و این طور نیست که کل استفاده این کالا در مصارف حرام باشد. ۱ . ایا به این کالا خمس تعلق گیرد؟ ۲ . اگر تعلق میگیرد آیا قبل از پرداخت ان نمیتوان از کالا مربوطه بهره برد؟ ۳ . آیا تفاوتی میان آن است که این کالا را با پول خود خریده باشیم یا هدیه به ما داده باشند؟ ۴. آیا این موضوع مصرف کالا یا درآمد در مسیر حرام فقط مختص به سال اول کسب آن کالا یا درامد است؟ یا نه و برای همیشه و سال های بعدی هم هست؟
×
×
  • اضافه کردن...