-
تعداد ارسال ها
162 -
تاریخ عضویت
-
آخرین بازدید
-
روز های برد
22
محمدآبادی آخرین باز در روز 7 اردیبهشت برنده شده
محمدآبادی یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !
اطلاعات فردی
-
تحصیلات
روحانی
- سایت
دستاورد های محمدآبادی
-
با سلام و احترام اشکالی ندارد. اجازه لازم نیست، مگر اینکه احتمال عقلائی بدهید که ولیّ او رضایت ندارد.
-
سلام علیکم حکم این مسئله با توجه به نوع عادت خانم متفاوت است، که در تصویر زیر بیان شده است:
-
با احترام در فرض سؤال شما، معیار، دیدگاه عرف است، یعنی هر گوسفندی که در نظر عرف، از برّهبودن خارج شده و به آن «گوسفند» گفته میشود، کافی است. قدر متیقن و قطعی این است که اگر ۷ ماه داشته باشد، گوسفند صدق میکند.
-
با سلام و احترام ۱. اشکالی ندارد. ۲. بله برقرار میشود. ۳. در این صورت نباید خود را در معرض نماز جماعت قرار دهد.
-
سلام علیکم ورثه حق فسخ ندارند. اگر بدون اذن مالک تصرف کرده است، نسبت به تصرفات مدیون است.
-
نماز صحیح نمیباشد؛ زیرا فاصله بین دو مأموم نباید بیش از ۱ متر باشد و بین مرد و زنی که مساوی هستند بنابر احتیاط واجب باید حدود ۵ متر فاصله باشد.
-
با سلام و احترام سهم سادات را اجازه دارد به سید فقیر بپردازد، نسبت به سهم امام، با دفتر آیتالله سیستانی هماهنگ شده یا از ایشان اجازه گرفته شود.
-
با سلام و احترام وقت فضیلت نماز ظهر از زوال تا رسیدن سایه شاخص به چهار هفتم است . وقت فضیلت نماز عصر از رسیدن شاخص است به دوهفتم (تقریبا یک ساعت و نیم بعد از ظهر) تا کوتاه شدن آن به شش هفتم است. وقت فضیلت نماز مغرب به احتیاط واجب بعد از اینکه سرخی طرف مشرق ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا میشود ـ از بالای سر انسان بگذرد تا زوال شفق (سرخی مغرب-حمره مغربیه) است . وقت فضیلت نماز عشا از زوال شفق (تقریبا ۴۵ دقیقه بعد از مغرب) تا یک سوم شب است. وقت فضیلت نماز صبح از اول فجر تا روشن شدن آسمان است .
-
با سلام و احترام اگر میتواند آب را به بدن برساند، لازم است بهصورت عادی غسل کند. اما اگر رساندن آب ممکن نیست، لازم است احتیاط کند، یعنی هم تیمم هم غسل جبیره انجام دهد. ببینید: رساله جامع، م۳۵۹
-
با سلام و احترام مواردی که نوشتید در منابع روایی وجود دارد؛ البته کلمات فرج در قنوت وتر با این اضافه نقل شده است: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ رَبُّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبُّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ مَا بَيْنَهُمَا وَ مَا فَوْقَهُنَّ وَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ وَ سَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِ الْعالَمِينَ. يَا اللَّهُ الَّذِي لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَافِنِي مِنْ شَرِّ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ وَ مِنْ شَرِّ شَيَاطِينِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ مِنْ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ صَغِيرَةٍ أَوْ كَبِيرَةٍ بِلَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَدِيدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ ضَعِيفٍ وَ مِنْ شَرِّ الصَّوَاعِقِ وَ الْبَرَدِ وَ مِنْ شَرِّ الْهَامَّةِ وَ الْعَامَّةِ وَ اللَّامَّةِ وَ الْخَاصَّةِ. اللَّهُمَّ مَنْ كَانَ أَمْسَى أَوْ أَصْبَحَ وَ لَهُ ثِقَةٌ أَوْ رَجَاءٌ غَيْرُكَ فَإِنِّي أَصْبَحْتُ وَ أَمْسَيْتُ وَ أَنْتَ ثِقَتِي وَ رَجَائِي فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا فَاقْضِ لِي خَيْرَ كُلِّ عَافِيَةٍ يَا أَكْرَمَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْحَمْ ضَعْفِي وَ قِلَّةَ حِيلَتِي وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالْجَنَّةِ وَ فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ عَافِنِي فِي نَفْسِي وَ فِي جَمِيعِ أُمُورِي كُلِّهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَرَى وَ لَا تُرَى وَ أَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ إِلَيْكَ الرُّجْعَى وَ الْمُنْتَهَى وَ لَكَ الْمَمَاتُ وَ الْمَحْيَا وَ إِنَّ لَكَ الْآخِرَةَ وَ الْأُولَى. اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى. اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِي مَنْ هَدَيْتَ وَ عَافِنِي فِي مَنْ عَافَيْتَ وَ تَوَلَّنِي فِي مَنْ تَوَلَّيْتَ وَ نَجِّنِي مِنَ النَّارِ فِي مَنْ نَجَّيْتَ وَ قِنِي شَرَّ مَا قَضَيْتَ إِنَّكَ تَقْضِي وَ لَا يُقْضَى عَلَيْكَ وَ تُجِيرُ وَ لَا يُجَارُ عَلَيْكَ وَ تَسْتَغْنِي وَ يُفْتَقَرُ إِلَيْكَ وَ الْمَصِيرُ وَ الْمَعَادُ إِلَيْكَ يَعِزُّ مَنْ وَالَيْتَ وَ لَا يَعِزُّ مَنْ عَادَيْتَ وَ لَا يَذِلُّ مَنْ وَالَيْتَ تَبَارَكْتَ وَ تَعَالَيْتَ آمَنْتُ بِكَ وَ تَوَكَّلْتُ عَلَيْكَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ جَهْدِ الْبَلَاءِ وَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ دَرَكِ الشَّقَاءِ وَ تَتَابُعِ الْفَنَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِي النَّفْسِ وَ الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ وَ الْأَحِبَّاءِ وَ الْإِخْوَانِ وَ الْأَوْلِيَاءِ وَ عِنْدَ مُعَايَنَةِ الْمَوْتِ وَ عِنْدَ مَوَاقِفِ الْخِزْيِ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ النَّارِ التَّائِبِ الطَّالِبِ الرَّاغِبِ إِلَى اللَّهِ» مصباح المتهجد، ج۱، ص۱۵۲
-
با سلام و احترام در روایات برخی اذکار و ادعیه برای قنوت نماز وتر وارد شده است؛ مانند: هفتاد مرتبه «اسْتَغْفِرِ اللَّهَ» هفت مرتبه «هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ النَّارِ» نسبت به سایر ذکرها میتوانید بهقصد رجاء انجام دهید.
-
با سلام و احترام ۱. با توجه به اینکه در دو روز: هفتم خرداد؛ ساعت ۱۳:۴۸ بهوقت ایران بیستوپنجم تیر؛ ساعت ۱۳:۵۷ بهوقت ایران خورشید عمود بر کعبه میشود، بسته به شهری که در آن زندگی میکنید، اختلاف ساعت را در نظر گرفته و قبله را محاسبه کنید (مثلا در نیویورک هشت و نیم ساعت قبل)، البته اگر خورشید در آن ساعت طلوع کرده باشد. برای محاسبه دقیق قبله میتوانید از سایت زیر استفاده کنید: https://nojumi.org/farsi/qebleh/ ۲. برای محاسبه قمر در عقرب نیز بسته به شهری که در آن زندگی میکنید، اختلاف ساعت را در نظر بگیرید (مثلا در ماه آتی ورود قمر به برج عقرب، در ایران ۱۴ مه ۲۰۲۲ ساعت ۱۵:۰۰ میباشد و در نیویورک روز ۱۴ مه ساعت ۶:۳۰ خواهد بود)
-
با سلام و احترام با توجه به اینکه اذان مغرب کمی دیرتر اعلان میشود، قضا و کفاره بر شما واجب نیست. اما بهطور کلی اگر شخصی یقین به اذان مغرب داشته باشد و افطار کند، سپس یقین کند که آن لحظه اذان نشده بوده است، قضای آن روز واجب میباشد. ببینید: رساله جامع، مسئله ۲۰۴۸
- 1 پاسخ
-
- سهو
- شک و تردید
-
(و 2 مورد دیگر)
برچسب زده شده با :
-
با سلام و احترام سؤال فوق خارج از «سیاستها و قوانین سایت المصباح» میباشد. عوامل فشار قبر در روایات به شیوهای که نوشتید بیان نشده است؛ مطرح نشده است. اما یکی از عوامل فشار قبر، تضییع نعمتهای الهی است، و اتلاف وقت یکی از نمونههای آن میباشد. موفق باشید
-
وظیفه شخص در صورت ناتوانی در پرداخت کفاره عمد
محمدآبادی پاسخی ارسال کرد برای یک موضوع در قضا و کفاره
با سلام و احترام تشخیص این نکته با خود شما است، اگر توانایی مالی دارید، بهگونهای که پرداخت کفاره مشکلی در زندگی شما ایجاد نمیکند، بنابر احتیاط واجب پرداخت کفاره لازم است. سالهایی که روزه نگرفتهاید، اگر درک درستی از وجوب روزه نداشتهاید، فقط قضای آن را بهجا آورید و کفاره لازم نیست.