رفتن به مطلب

خمس افزایش قیمت سهام به ارث رسیده


بانکی مهمان

ارسال های توصیه شده

بسم الله الرحمن الرحیم

  1. مقداری سهام بورسی از پدرم به من به ارث رسیده است. سهام برخی از شرکتها را فروختم و با آن سهام شرکت بهتری را خریداری کردم و برخی نیز به همان شکل باقی مانده است. هدفم از نگهداری سهام به ارث رسیده از پدرم تجارت نیست بلکه قصدم حفظ آن و ارزش آن برای آینده است. آیا بایستی خمس افزایش قیمت سهام را در سر سال خمسی خودم پرداخت نمایم؟
  2. در صورتی که پاسخ پرسش قبلی مثبت است آیا بایستی ترقی قیمت سهام را به نسبت زمان فوت پدرم محاسبه نمایم یا به نسبت زمانی که سهام (پس از تکمیل سیر اداری، تقسیم و مالیات بر ارث) به نام من منتقل شده است؟
وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

سلام علیکم از زمانی که ان‌سهام به شما ارث رسید تا وقتی که نفروختید ارتفاع قیمت آن خمس ندارد ، زمانی که فروختید وتبدیل به سهم دیگری شد قیمت فروش سهام اولیه به ارث رسیده خمس ندارد ولی زمانی که سهم دوم که خود خریداری کرده اید فروختید مازاد بر قیمت خرید جزء درآمد سال شما محسوب می شود .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

به نام خدا

سلام

سهام دو شرکت بورسی را که از پدرم به ارث برده بودم فروختم و بلافاصله با پول آن سهام یک شرکت پتروشیمی را در بورس خریداری کردم. از زمان فوت پدرم دو سال خمسی من گذشته است ولی من از با تصور اینکه ارث خمس ندارد، خمسی بابت سهام مذکور پرداخت نکرده ام. ارزش سهام اولیه حدود 40 میلیون تومان بوده. در زمان فروش قیمت آن به حدود 80 میلیون رسیده بود که با فروش آن سهام شرکت پتروشیمی را خریداری کردم. در حال حاضر نیز ارزش سهام شرکت پتروشیمی به حدود 45 میلیون تومان رسیده است. برای پرداخت خمس چه مبلغی را بایستی پرداخت کنم. آیا بایستی ارزش سهام را در سر سال خمسی خود در طی دو سال گذشته محاسبه و خمس آن را پرداخت کنم یا خمس اختلاف قیمت فعلی با ارزش اولیه (5 میلیون تومان) را پرداخت نمایم کافی است؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

سلام علیکم در فرضی که چیزی به سهام اضافه نشده باشد خود سهام به ارث رسیده ارزشش به هشتاد ملیون رسیده وبعد فروخته شده وبا آن سهامی خریدید که افت ارزش داشته در این فرض خمسی بر شما واجب نیست .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...