رفتن به مطلب

خمس و روز خمسی


عبدالله مهمان

ارسال های توصیه شده

عبدالله مهمان

بسمه تعالی
سلام علیکم
بنده ۳۸ سال دارم، در یک کشور مسلمان (غیر ایران) زندگی می کنم، الحمدلله روحانی هستم.
در دوران دانشگاه که دانشجو بودم سه ماه در یک جا کار کرده ام و بعد از بازگشت از سربازی چند ماه در یک جا کار کرده ام و بعد رفتم در یک جای دیگر یک ماه کار کردم.  در سال 2007 حدود یک سال به عنوان سردبیر یک روزنامه کار کرده ام و ماهیانه 100 دلار درآمد داشتم از این کار (روزنامه).
شاید از سال ۲۰۰۹ تا به حال (یعنی بیش از 10 سال است که) بنده در هیچ جا کار نمی کنم، طلبه آزاد بود ام، تبلیغ دین میکردیم، قبلاً از وجوهات می‌گرفتم که نیازهایم را برطرف کنم، ولی در اواخر احتیاط میکنم و از وجوهات نمیگیرم، یک سال است که بعضی از برادران هر ماه به بنده (تقریباً ۱۷۷ دولار) پول می‌دهند برای برطرف کردن نیازهایم.
سوالم در باره خمس است. از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد بنده هر سال ، در روز ۲۸ شعبان خمسم را حساب میکنم و می‌پردازم. این تاریخ ۲۸ شعبان را خودم برایم تعیین کرده بودم ، چون به یادم نیامد بود که در حقیقت روز خمسم در کدام تاریخ است.
الان فکر میکنم که سالهاست که بنده کار نمیکنم شاید خمس بر من واجب نیست که هر سال در تاریخ ۲۸ شعبان حساب کنم. لطفاً در این باره بفرمایید که بر اساس نوشته بالا ، آیا هر سال در روز خمسم حساب کردن چیزهایی که خمس بر آنها تعلق میگیرد به من واجب است ؟ خلاصه خمس به من واجب است ؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

با توجه به غیر شاغل بودن شما از تاریخ مذکور، داشتن یک روز بعنوان سرسال خمسی واجب نیست بلکه هرگاه از هر دریافتی شما یکسال کامل بگذرد و موونه و مصرف نشود خمس آن لازم است و الا خیر

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ناظم ارشد عنوان را به خمس و روز خمسی تغییر داد
×
×
  • اضافه کردن...