رفتن به مطلب

احکام وقت نماز(صبح)


عبدالله مهمان

ارسال های توصیه شده

عبدالله مهمان

بسمه تعالی
سلام علیکم
در جداول اوقات نماز صبح فرقها دارد. به هیچ کدام اینها یقین نداریم که آیا فجر صادق شد یا نه.  می دانیم که ملاک اطمینان شخص است و جداول مبنا و ملاک نیست. بنابراین تا زمانی که اطمینان عادی به دخول فجر صادق پیدا نکرده ایم، باید صبر کنیم.

۱.‌ ما چند سال قبل، بعضی وقت‌ها، در وقت اذان صبح (با بلندگوی اذان صبح مسجد شهر ما - در جمهوری آذربایجان) یا طبق یک جدول تقویم دیگر اذان صبح، بدون احتیاط کردن - بدون منتظر ماندن چند دقیقه -،  نماز صبح را می خواندیم. شاید تقویم صحیحی بود ، نمی‌دانیم که در حقیقت فجر صادق شده بود یا نه . ولی شاید شک هم نمی‌کردیم که آیا وقت داخل شده یا نه، می خواندیم به این نیت که اینجا نوشته فجر صادق شده. 
سوال این است که حکم همان نمازهای صبح چیست ؟ باید قضا کنیم یا صحیح است؟ 

۲. چند سال قبل، ما از فقیهی تقلید میکردیم که ما ایشان را جامع شرایط می‌دانستیم.  طبق نظر ایشان فجر صادق اين وقتى است كه فاصله خورشيد از دايره افق به هيجده درجه زير افق برسد، آنگاه به تدريج رو به گسترش نهاده از بين مى رود، و چون ريسمانى سفيد رنگ به آخر افق مى افتد، و به صورت فجر دوم در مى آيد، كه آن را فجر دوم يا فجر صادق مى نامند. نگاه کردن با تلسکوپ هم کافی میدانست. 
آیا  طبق این نظر اگر عمل کرده ایم و نمازهای صبح را طبق این تقویم (به هيجده درجه زير افق) خوانده ایم، آیا نمازهای ما صحیح است یا باطل ؟

۳. در این دو سوال بالا، (در صحیح بودن یا نبودن نمازهای صبح) فرق هست که ما در آن زمان‌ها قاصر جاهل یا مقصر جاهل بوده ایم یا نه ؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

سلام علیکم اگر اطمینان به این ندارید که نماز های گذشته قبل از دخول وقت انجام شده ، ان نمازها محکوم به صحت است واعاده لازم نیست. 

سوال دوم همانند جواب سوال اول است ونمازها اعاده ندارد .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مهدی پور عنوان را به احکام وقت نماز(صبح) تغییر داد

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...