رفتن به مطلب

علی مهمان

ارسال های توصیه شده

سلام علیکم،بنابر مطالبی که داخل سایت منسوب به آقای سیستانی نوشته شده که  بانکها و مؤسسات دولتی از نظر معظم له اموالشان مجهول المالک است و تصرف در آن با اجازه حاکم شرع جایز است بنا بر این در فرضی که سپرده گذار شرط سود نکند اگر سودی به او داده شود ، ایشان اجازه می دهند که آن سود مجهول المالک را تملک کنند مشروط بر این که نصف سود را به فقرای متدین صدقه بدهند .
و اما سود بانکها و مؤسسات غیر دولتی را به هیچ عنوان نمی توان مالک شد ولی اگر انسان بداند که اصحاب سرمایه راضی به تصرف او در این مال اند هرچند شرعا مالک نباشد - که غالبا چنین است - می تواند تصرف کند و اگر با ان چیزی خرید مالک می شود.
و این در صورتی است که بانک با سپرده گذار معامله شرعی انجام ندهد ولی اگر معامله شرعی صحیح با رعایت شرایط باشد و احتمال بدهند که بانک طبق قرارداد با مبلغ سپرده معامله شرعی انجام می دهد سود حلال است.

حال باتوجه به مطالب بالا آیا ما میتوانیم در بانک خصوصی که ماهانه سود ثابتی مثلا۲۰درصد پرداخت میکند سپرده گذاری کنیم وهمه سود را مالک میشویم؟با اینکه ماصاحبان بانک وسرمایه را نمیشناسیم ولی قطعا صاحبان بانک راضی هستند که به ازای مبلغ خاصی سود مثلا۲۰درصد تعیین کرده اند.

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

همانگونه که در مطلب نقل شده آمده؛ چنانچه بانک خصوصی باشد و سپرده گذار شرط سود نکند و بانک مبلغی را به حساب سپرده گذار واریز نماید چنانچه از شواهد و قرائن بدست آورد صاحبان سرمایه راضی به تصرف هستند ولو آنها را نشناسد می‌تواند در کل سود پرداختی تصرف نماید

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مهدی پور عنوان را به حکم شرعی سود بانکی تغییر داد

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...