رفتن به مطلب

سید تابش رضوی مهمان

ارسال های توصیه شده

سید تابش رضوی مهمان

در زمستان در خانه ها گاز کمتر می شود و بیشتر خانه های محله ماشین های فشاری نصب کرده اند که به همین دلیل گاز می گیرند اما در خانه من اصلا گاز نمی آید. آیا استفاده از دستگاه فشار برای من جایز است؟ اگرچه شرکت گاز اجازه نصب این دستگاه را نمی دهد.

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • تیم ناظمان

با احترام 

سؤال شما به موضوع جدید منتقل شد.

لطفاً سؤالات غیرهمسو را در موضوع جدید مطرح بفرمایید.

موفق باشید 

وضعیت: تأییدشده توسط: ناظم-ارشد
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

اگر نصب دستگاه خلاف قانون مصوب باشد، آیت الله سیستانی خلاف قانون را اجازه نمی‌دهد

می توانید از طریق اداره مربوطه مشکلتان را پیگیری کنید

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 هفته بعد...

پاسخ شما این است کہ آقا سیستانی در مسئلہ اجازہ نمی دھد یعنی فتوی نیست بلکہ احتیاط واجب است؟ و در این مسئلہ رجوع بہ فالاعلم جائز است؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد

در بحث مخالفت با قانون می‌توانید به فقیه  دیگر با رعایت اعلمیت مراجعه کنید .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام،حاج آقا سایت اسلام کوئست طبق استفتایی که کردن از دفتر آیت الله سیستانی،داخل سایت نظر آقای سیستانی رو ایتطور نوشتن که:مخالفت قانون فی حد ذاته حرام نیست ولی حضرت آیت الله آن را اجازه نمیدهند!

شما صحت این مطلب رو تایید میفرمائید؟بعد اینکه منظور از اینکه حرام نیست ولی آقای سیستانی اجازه نمیدهند چیه؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

بله درست است و به این معناست که ما عنوان شرعی مخالفت با قانون در شمار محرمات نداریم اما بجهت جلوگیری از هرج و مرج و حفظ انتظام جامعه معظم له مخالفت با قانون را اجازه نمی‌دهند.

نص استفتاء معظم له را در ذیل ببینید:

پرسش : آیا مخالفت با قوانین و مقررات جایز است؟

پاسخ: مخالفت با قوانین دولت در چند مورد جایز نیست:

۱- در مورد تصرف در اموال دولت مانند گرفتن حقوق کامل با تخلف از حضور تمام وقت رسمی.

۲- در صورت مخالفت با مقتضای عقد یا شرطی که شرعا نافذ باشد یا با تنفیذ حاکم شرع نافذ شده باشد مانند شروطی که ضمن معامله است ومخالف حکم شرع نیست.

۳- اگر موجب اخلال در نظام جامعه باشد مانند قوانین راهنمایی و رانندگی.

۴- اگر مستلزم مفسده مهمی باشد که شرع به ان راضی نیست مثلا اگر مستلزم هتک اسلام یا مسلمین یا مذهب تشیع یا پیروان ان باشد یا موجب زیان رساندن به نفوس محترم باشد ومانند انها.

واما اگر مخالفت با قوانین دولت مستلزم هیچ کدام از این امور وامثال انها نباشد پس اگر مخالف شرع باشد ارزش واعتباری ندارد اما اگر مخالف شرع نباشد معظم له اجازه ان را نمی دهند ودر این صورت رجوع به فقیهی دیگر با رعایت الاعلم فالاعلم جایز است.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ممنون از جواب کاملتون،اگر کارمندی حقوق کامل بگیرد ولی از حضور تمام وقت رسمی تخلف کند(مانند مورد اول که فرمودین) کار حرامی انجام نداده ولی حضرت آیت الله برای جلوگیری از هرج ومرج اجازه چنین کاری را نمیدهند،درسته؟آیا در این حالت کارمند مالک تمام حقوق میشود؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

کار حرامی انجام داده و به نسبت غیبت از محل کار، حقوق را مالک نمیشود.

دقت بفرمایید موارد ۱ تا ۴ را معظم له جایز نمیدانند و موراد غیر از اینها را اجازه نمی‌دهند که میشود به فالاعلم رجوع کرد

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

حاج آقا با این شرایطی که شما فرمودین پس چطور یک جراح که از مریض زیر میزی دریافت میکند که طبق چهار مورد خلاف قانون هم میباشد مالک پول اضافی دریافتی از مریض میشود؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

در مورد زیرمیزی گرفتن جراح ها قضیه می‌تواند مختلف باشد.

گاهی جراح اجیر شده در ساعات مشخصی در بیمارستان به جراحی بپردازد و با او شرط شده که مبلغ اضافه از بیمار نگیرد در این فرض اگر مبلغ اضافه‌تری تحت عنوان زیرمیزی بگیرد هم کار او حرام است و هم چون در آن ساعت اجیر شده توسط بیمارستان است نمی‌تواند اجرت دیگری از بیمار بگیرد و اجیر او هم بشود لذا مبلغ اضافه را هم مالک نمی‌شود

اما اگر جراح اجیر از طرف سازمانی نیست و اصطلاحا مستقل به جراحی می‌پردازد در اینجا اگر زیرمیزی بگیرد و زیرمیزی گرفتن خلاف قانون باشد معظم له این کار را اجازه نداده‌اند گرچه اگر فرد تخلف کند، آن مبلغ اضافه را مالک می‌شود 

و غیر از این دو صورت صور دیگری هم محتمل است که بر اساس آن حکم مختلف می‌شود

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مهدی پور عنوان را به حکم شرعی تخلف از قانون تغییر داد
  • 11 ماه بعد...

باسلام واحترام،حاج آقا جراحی که فقط موظف است در بیمارستان دولتی کار کند و قطعا طبق قانون دولت گرفتن زیر میزی در بیمارستان دولتی ممنوع میباشد با توجه به اینکه این جراح از اتاق عمل و وسایل عمل مربوط به دولت استفاده میکند آیا با این شرایط اگر جراحی در روزهایی که در بیمارستان کشیک نیست بیمار را به اتاق عمل میبرد و نصف هزینه ای که دولت از بیمار دریافت میکند برای بیمارستان و دولت است(یعنی دولت از عمل جراح سود میبرد) ولی چون مبلغ پرداختی بیمارستان برای جراح کم است جراح خودش در مطب شخصی خودش پول اضافی(زیرمیزی)دریافت میکند و سپس مریض را به بیمارستان دولتی برده وعمل میکند،آیا با این شرایط کار جراح حرام است و پول را مالک نمیشود؟(این مسئله برای یکی از دوستان نزدیک بنده مبتلابه است و من هم با ایشان مراوده مالی دارم)

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: شوندی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم 

جواب شما به طور مفصل در جواب قبل آمده است اما به طور کلی کار این دکتر اگر خلاف قانون باشد از نظر آیت الله سیستانی  بنا بر احتیاط واجب مجاز نمی‌باشد.

و الله العالم

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...