رفتن به مطلب

ریختن آب پایین‌تر از پیشانی


عبدالله مهمان

ارسال های توصیه شده

عبدالله مهمان

بسمه تعالی
سلام علیکم
بعضی‌ها چند سال اصلا هیچ نمی دانستند (قاصر جاهل بودند) که در وضو، شستن صورت ابتدا باید از بالای پیشانی شسته شود تا به چانه یا در دستها از آرنچ تا به انگوشت ها. از پایینتر شروع می کردند به شستن. ولی در نهایت تمام صورت و دستهایشان را می شستند. مسأله این است که از بالا شروع نکرده اند، ولی تمام عضوها را شسته اند.

 آیا وضو های آن‌ها باطل است یا صحیح است؟ آنها در این حکم قاصر جاهل بوده اند

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: سجادی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

وضو و غسل شرط واقعی برای نماز میباشد و در صورتی که انسان بفمهمد وضویی که انجام داده باطل بوده ، باید نمازهایی که با آن وضو خوانده را دوباره بخواند.

وضعیت: با سپاس توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناسان قدیم

سلام علیکم .

در بحث طهارت از حدث در نماز فرقی بین جاهل قاصر و مقصر نیست .

در هرصورت اگر علم پیدا کند که وضویش اشتباه بوده باید نمازش را قضا کند .

ودر فرض شما اگر شستن از پایین به بالا بوده باطل است .

اما اگر از پایین تر شروع میکرده وآب را میریخته وسپس بلافاصله بالاتر را هم دست میکشیده ، درصورتی که شستن،  برآن صادق باشد وضو صحیح است .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد
در 10 ساعت قبل، سجادی گفته است :

سلام علیکم

وضو و غسل شرط واقعی برای نماز میباشد و در صورتی که انسان بفمهمد وضویی که انجام داده باطل بوده ، باید نمازهایی که با آن وضو خوانده را دوباره بخواند.

سلام علیکم سوال ظاهرا از مطلب دیگری است 

وضعیت: با سپاس توسط: ناظم-ارشد
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

۱. اینکه فرمودید احتیاط واجب.... رجوع....

این در باره صورت میشود رجوع کرد (که هیچ یک از فقهای فعلی نمی‌شناسیم که به این اجازه بدهند تا جای رجوع باشد ). در باره دستها این الله سیستانی احتیاط واجب نگفته اند، بلکه فتوا داده اند که باید از آرنج .... اینجا جای رجوع نیست. 

۲. از سایت آقا (sistani.org) یک- دو بار جواب آمده بود که در حال جهل قصوری وضوء صحیح بوده. یکی از نماینده آیت الله سیستانی (یا السید صباح شبر یا پسرش) هم فرموده (مضمونش اینکه) در جهل قصوری صحیح است.  

ولی از اکثر سایت فقهاءی مشهور جواب آمده بود که باطل است. می خواستیم به یقین برسیم. ولی دیدیم اینجا هم در نقل نظر آیت‌الله سیستانی هم تعارض هست. این مسأله خیلی مهم است، اگر سالها اینطور وضوء گرفته اند، باید دوباره نماز بخوانند یا نه

 

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: آرین-منش
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

واقعاً تعجب میکنم که اگر یکی از سنی‌ها مذهب ما را قبول کند معذور است و قضا ندارد، در حالی که وضوء را اینطور گرفته سالها (از پایین به بالا، از پیشانی یا از آرنج شروع نکرده ، در نهایت تمامش شسته ) ولی شخص شیعه چرا معذور نباشد

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: آرین-منش
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناسان قدیم
در 3 ساعت قبل، تعارض مهمان گفته است :

۱. اینکه فرمودید احتیاط واجب.... رجوع....

این در باره صورت میشود رجوع کرد (که هیچ یک از فقهای فعلی نمی‌شناسیم که به این اجازه بدهند تا جای رجوع باشد ). در باره دستها این الله سیستانی احتیاط واجب نگفته اند، بلکه فتوا داده اند که باید از آرنج .... اینجا جای رجوع نیست. 

۲. از سایت آقا (sistani.org) یک- دو بار جواب آمده بود که در حال جهل قصوری وضوء صحیح بوده. یکی از نماینده آیت الله سیستانی (یا السید صباح شبر یا پسرش) هم فرموده (مضمونش اینکه) در جهل قصوری صحیح است.  

ولی از اکثر سایت فقهاءی مشهور جواب آمده بود که باطل است. می خواستیم به یقین برسیم. ولی دیدیم اینجا هم در نقل نظر آیت‌الله سیستانی هم تعارض هست. این مسأله خیلی مهم است، اگر سالها اینطور وضوء گرفته اند، باید دوباره نماز بخوانند یا نه

 

جواب تایید شده رو دوباره بخوانید .

مساله مشکلی ندارد .و جواب شما داده شده است .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناسان قدیم
در 3 ساعت قبل، تعجب مهمان گفته است :

واقعاً تعجب میکنم که اگر یکی از سنی‌ها مذهب ما را قبول کند معذور است و قضا ندارد، در حالی که وضوء را اینطور گرفته سالها (از پایین به بالا، از پیشانی یا از آرنج شروع نکرده ، در نهایت تمامش شسته ) ولی شخص شیعه چرا معذور نباشد

قیاس مع الفارق است .

اگر سنی در مذهب خودش درست عمل میکرده بعد از تشرف به مذهب تشیع اعمال سابقش قبول و اعمال لاحق را طبق وظیفه باید انجام دهد .

اما شخصی که شیعه است اگر از ابتداء به وظیفه اش عمل نمیکرده ، طبیعتا عباداتش در بعض موارد که فقها فرمودن ، باطل واقع شده وباید دوباره طبق وظیفه عمل کند .

ودر خصوص سوال مذکور در ابتداء ، جواب صحیح و تایید شده بیان شد .

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد
در 12 ساعت قبل، تعارض مهمان گفته است :

۱. اینکه فرمودید احتیاط واجب.... رجوع....

این در باره صورت میشود رجوع کرد (که هیچ یک از فقهای فعلی نمی‌شناسیم که به این اجازه بدهند تا جای رجوع باشد ). در باره دستها این الله سیستانی احتیاط واجب نگفته اند، بلکه فتوا داده اند که باید از آرنج .... اینجا جای رجوع نیست. 

۲. از سایت آقا (sistani.org) یک- دو بار جواب آمده بود که در حال جهل قصوری وضوء صحیح بوده. یکی از نماینده آیت الله سیستانی (یا السید صباح شبر یا پسرش) هم فرموده (مضمونش اینکه) در جهل قصوری صحیح است.  

ولی از اکثر سایت فقهاءی مشهور جواب آمده بود که باطل است. می خواستیم به یقین برسیم. ولی دیدیم اینجا هم در نقل نظر آیت‌الله سیستانی هم تعارض هست. این مسأله خیلی مهم است، اگر سالها اینطور وضوء گرفته اند، باید دوباره نماز بخوانند یا نه

 

لطفا تعارضی که در جواب برداشت کردید بفرمایید تا اکر در جواب غفلتی شده اصلاح گردد .با تشکر 

وضعیت: با سپاس توسط: ناظم-ارشد
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

٤السؤال: ما حكم من كان يغسل يديه في الوضوء من الاعلى الى الاسفل ومن الاسفل الى الاعلى جاهلا بالحكم.
الجواب: لا يجب القضاء ان كان جاهلا قاصراً.

https://www.sistani.org/arabic/qa/02761/

وضعیت: با سپاس توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

از سایت آقا (sistani.org) یک- دو بار جواب آمده بود که در حال جهل قصوری وضوء صحیح بوده. یکی از نماینده آیت الله سیستانی (یا السید صباح شبر یا پسرش) هم فرموده بودند که (مضمونش) در جهل قصوری وضوء صحیح است.  

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: صادقی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

همان جواب اول اقای ارین منش هم جواب شما داده شده است برادر

اگر از پایین تر شروع میکرده وآب را میریخته وسپس بلافاصله بالاتر را هم دست میکشیده ، درصورتی که شستن،  برآن صادق باشد وضو صحیح است 

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

٤السؤال: ما حكم من كان يغسل يديه في الوضوء من الاعلى الى الاسفل ومن الاسفل الى الاعلى جاهلا بالحكم.
الجواب: لا يجب القضاء ان كان جاهلا قاصراً.

 

در این سوال ظاهرا می گوید که اگر از پایین به بالا شسته شود نه اینکه از پایین آب ریخته شود و بعد دست خود را از بالا به پایین بکشیم اینکه مشکلی ندارد.

اگر میشه کمی توضیح بدید که مسئله روشن شود.

 

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ناظم ارشد عنوان را به ریختن آب پایین‌تر از پیشانی تغییر داد
  • 2 هفته بعد...
  • کارشناس ارشد

سلام علیکم انچه در این سوال امده است این است که فردی دست را از بالا به پایین وبعد از پایین به بالا میشوید نه اینکه کلا از پایین به بالا شسته شود 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...