رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • توسعه‌دهنده

پرسش: اگر شخصی در ماه رمضان استمنا انجام دهد البته به نیت آمدن منی نباشد ولی از او منی خارج شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر قصد انزال نداشته ولی منی خارج شود روزه صحیح است و همچنین اگر از خود مطمئن بوده که منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است.

منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی

ببینید: رساله جامع، م۱۹۷۴ |

وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • توسعه‌دهنده

پرسش: آیا استمناء در روز ماه رمضان روزه را باطل می کند؟ اعم از آنکه منی بیرون بیاید یا نه و کفاره آن چیست؟ و اگر چنان کاری را زنان انجام دهند حکم آن چیست؟

پاسخ: اگر کسی استمناء کند ، در حالی که جاهل باشد به اینکه استمناء روزه را باطل می‏‌کند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحیح است .

و همچنین اگر با خود کاری کند در حالی که از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحیح است.

و گرنه در صورتی که بداند آن کار روزه را باطل می کند ، اضافه بر قضا ، کفاره هم بر او واجب می‏شود . و همچنین است بنا بر احتیاط واجب کسی که جاهل به حکم است ولی در جهل خود معذور نیست و مطمئن هم نیست یعنی احتمال می دهد که مبطل باشد.

و در کفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقیر غذا بدهد به هر کدام ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان .

و نسبت به گذشته توبه و استغفار کند.

منبع: سایت آیت الله العظمی سیستانی

ببینید: رساله جامع، م۱۹۶۷ | رساله جامع، م۱۹۷۳ | رساله جامع، م۲۰۴۴ |

وضعیت: تأییدشده توسط: ثبت-سیستمی
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ثبت سیستمی عنوان را به استمنا و خودارضایی توسط روزه‌دار تغییر داد
  • 2 سال بعد...

کسی استنما کرده روزه او باطل است؟ واگر کسی تا شام چیزه نخورده اذان را ندادند صبح استنما کرده روزه یش صحیح است؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: مصدق
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم 

یکی از مبطلات روزه، انجام عمل استمناء می‌باشد.

حال اگر 

انسان نداند که این عمل، روزه را باطل می‌کند و به علّت ندانستن حکم، آن را انجام دهد، وضع روزۀ این فرد بدین صورت است:

الف. اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده باشد (که در این صورت جاهل مقصّر محسوب شده) روزه‌اش باطل می‌شود.

ب. اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده و هنگام انجام مبطل، تردید هم نداشته است (در این صورت، جاهل قاصر می‌باشد) روزه‌اش صحیح می‌باشد.

جهت مطالعه و آگاهی بیشتر

https://lib.al-mesbah.org/2651/#0136

موفق باشید

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...