رفتن به مطلب

توضیح عبارت مسئله تبعض صفقه


ارسال های توصیه شده

مسألة 253 :
إذا اشترى فضّة معيّنة بفضّة أو بذهب وقبضها قبل التفرّق فوجدها جنساً آخر  رصاصاً أو نحاساً أو غيرهما بطل البيع، وليس له المطالبة بالإبدال، ولو وجد بعضها كذلك بطل البيع فيه وصحّ في الباقي، وله حينئذٍ ردّ الكلّ لتبعّض الصفقة، وإن وجدها فضّة معيبة فإن كان العوض من جنسها كان له الردّ ولم ‏يكن له أخذ الأرش ولو مع عدم التمكّن من الردّ على الأحوط لزوماً، وإن كان العوض من غير  جنسها كان بالخيار  بين الردّ وبين المطالبة بالأرش مع عدم التمكّن من الردّ، ولا فرق في ذلك بين كون أخذ الأرش قبل التفرّق وبعده.

 

سلام

این مسئله را بی زحمت توضیح دهید .

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس ارشد
در در ۱۴۰۰/۵/۲۶ در ۱۰:۴۴، Ali۱۲۳ گفته است :

مسألة 253 :
إذا اشترى فضّة معيّنة بفضّة أو بذهب وقبضها قبل التفرّق فوجدها جنساً آخر  رصاصاً أو نحاساً أو غيرهما بطل البيع، وليس له المطالبة بالإبدال، ولو وجد بعضها كذلك بطل البيع فيه وصحّ في الباقي، وله حينئذٍ ردّ الكلّ لتبعّض الصفقة، وإن وجدها فضّة معيبة فإن كان العوض من جنسها كان له الردّ ولم ‏يكن له أخذ الأرش ولو مع عدم التمكّن من الردّ على الأحوط لزوماً، وإن كان العوض من غير  جنسها كان بالخيار  بين الردّ وبين المطالبة بالأرش مع عدم التمكّن من الردّ، ولا فرق في ذلك بين كون أخذ الأرش قبل التفرّق وبعده.

 

سلام

این مسئله را بی زحمت توضیح دهید .

سلام علیکم

اگر معامله ای واقع شود به این کیفیت که نقره معینی ، مثلاً سکه خاصی  که از جنس  نقره است در مقابل یک گرم نقره یا یک گرم طلا فروخته شود وقبل از اینکه تفرق وجدایی خریدار و فروشنده واقع شود قبض هم صورت گیرد ،اما خریدار متوجه شود آن مبیع نقره نیست بلکه سرب یا مس یا هر جنس دیگری غیر از نقره بوده در این صورت بیع باطل است و نمیتواند سکه نقره دیگری را مطالبه نماید (چرا که بیع ،بیع شخصی بوده وبر سکه خاص واقع شده)،اما اگر چند سکه خاص بوده و بعضی از آنها نقره بوده وبعض دیگر از جنس دیگر ،در این فرض آن سکه های که نقره بوده معامله نسبت به تنها صحیح است ولی نسبت به سکه های از جنس غیر نقره باطل است ،ولی در همین فرض مشتری حق فسخ تمام معامله را دارد که اصطلاحا از آن تعبیر می‌شود به خیار تبعیض صفقه . این حکم موردی بود که مبین غیر جنسی باشد که توافق شده است . اما اگر مبیع نقره باشدلکن نقره معیب مثلا سکه شکسته یا ناقص ،در صورتی که عوض آن هم نقره باشد (یعنی نقره در مقابل نقره مبادله شده باشد )،در این صورت خریدار میتواند معامله را بر هم زند وحق گرفتن آرش را ندارد هر چند امکان رد هم نباشد (چرا که موجب ربا در معامله می‌شود)اما اگر عوض غیر نقره باشد در این فرض مشتری مخیر است بین رد وبر هم زدن بیع وبین گرفتن ارش  در صورتی که امکان رد نباشد .(مراد از ارش گرفتن ما به التفاوت معیب وسالم ونسبت سنجی با ثمن معامله است )،ودر این فرض اخیر تفاوتی ندارد گرفتن ارش قبل از تفرق باشد یا بعد تفرق.

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • ناظم ارشد عنوان را به توضیح عبارت مسئله تبعض صفقه تغییر داد

به گفتگو بپیوندید

شما در حال پست به عنوان مهمان هستید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...