رفتن به مطلب

سینا مهمان

ارسال های توصیه شده

سلام علیکم؛

 

اگر سود بانکی (بانک دولتی) به حسابمان واریز شده و سال بر آن گذشته باشد و بخواهیم خمس آن را بدهیم، باید خمس کلش را بدهیم یا خمس نصفش را ؟ با فرض اینکه هنوز نصف آن را به نیازمند نداده باشیم و کل سود در حساب باشد.

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

در فرضی که شما قراردادی با بانک نداشته باشید و بانک(دولتی یا مشترک) مبلغی را از طرف خودش به حساب شما واریز کرده باشد این مبلغ اضافه مادامی که قبض نشده مشمول خمس نمی‌شود ولو سال بر آن گذشته باشد و هر زمان قبض شود منفعت همان سال شما محسوب می‌گردد و بدیهی است که نصف آن مبلغ ملک شما بوده و نصف دیگر به فقرای متدین شیعه صدقه داده شود

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دو سوال دیگر برایم ایجاد شد :

1. منظور از قبض کردن مال در کارت اعتباری چیست؟ یعنی ما که نمیدانیم هنگام خرید از کدام بخش کارت داریم استفاده میکنیم. منظورتان اینست که نیت داشته باشیم که از کدام بخش اعتبارات درون کارت داریم خرج میکنیم؟

2. منظور از قرارداد با بانک چیست؟ مثلا بنده حساب قرض الحسنه جاری در بانکی نیمه دولتی (مشترک) باز کرده ام که طبق گفته خود بانک، از "عقود جایز" بحساب می آید. آیا این همان قرار داد با بانک است؟

3. در صورتی که احتمال بدهم معاملاتی که بانک انجام میدهد شرعی است، میتوانم کل سود را بردارم؟

وضعیت: پاسخ‌داده‌شده توسط: محسن-زاده
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

سلام علیکم

۱. در باب هدیه و هبه انسان وقتی مالک میشود که آن هدیه را دریافت و قبض نماید و تا دریافت نکرده مالکیت محقق نمیشود طبق نظر آیت الله سیستانی با صرف واریز شدن وجه هدیه به کارت دریافت و قبض تحقق نمی یابد

لذا اگر وجهی بعنوان هدیه و بخشش و هبه به کارت بانکی ریخته شود مادامی که آن وجه را برداشت نکرده اید مالکیت شما محقق نشده است بنابراین در سرسال خمسی، مشمول خمس نمیشود و هرزمان برداشت شود آن وجه از منافع آن سال محسوب میشود

 

۲. منظور از قراداد با بانک این است که شما طی تفاهم نامه و قراردادی بانک را وکیل کرده باشید تا سپرده شما را در قرارداد‌های شرعیِ حلال، سودآور و بدون ربا سرمایه گذاری نماید

گرچه قرض از عقود شرعیه است ولی از عقود سود آور نیست و سود گرفتن از مالی که قرض داده میشود ربا و حرام است

بله اگر شما بعنوان قرض، پول را در بانک گذاشتید و قصد گرفتن سود نداشتید( این یعنی با بانک قرارداد برای امور سود آور نداشته اید) اما بانک از پیش خود به شما مبلغ زیادتر پرداخت کرد، اگر بانک خصوصی بود میتوانید آن زیاده را تملک کنید و اگر بانک، دولتی یا مشترک بود نصف آن را به فقرای متدین شیعه داده و نصف دیگر را تملک کنید

 

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • کارشناس احکام

۳. بله اگر بانک را وکیل در انعقاد قراردادهای شرعی بدون ربا و  سود اور کنید و احتمال انجام این را از ناحیه بانک بدهید میتوانید کل سود را بردارید

وضعیت: تأییدشده توسط: ترنجیان
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مهدی پور عنوان را به سود بانکی خمس دارد؟ تغییر داد

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...